תפוח אדמה – למה מה?

מהם ערכיו התזונתיים של תפוח האדמה? איזה זן הישראלים מעדיפים? איפה אנחנו ביחס לאירופה? ועל מה עלינו לשים לב בסופר לקראת הקומזיץ ומסביב למדורה?

תפוחי האדמה מצטיינים כמקור לפחמימות, מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים וחלבון. תפוחי האדמה גדלים במרבית ארצות העולם ונחשבים לגידול השלישי בחשיבותו, מבחינת נפח הייצור וצריכתו בעולם, אחרי אורז וחיטה.

הייצור העולמי של תפוחי האדמה, עומד כיום על כ-380 מיליון טון בשנה. סין, הנחשבת למובילה בענף, מייצרת כ-100 מיליון טון. לעומת מדינת ישראל, המייצרת כ-570 אלף טון תפוחי אדמה. תפוחי האדמה מהווים כ- 40% מסך כמויות היצוא של ירקות מישראל. בתוך כך, כ-280 אלף טון מתוך התוצרת המקומית, הם לצריכה מקומית, כ-70 אלף טון כחומר גלם לתעשייה, וכ-220 אלפי טון הם לייצוא.

פרסום

בעוד שבמדינות האיחוד האירופי סך הצריכה לנפש בשנה נאמד בממוצע של כ- 70 ק"ג, הישראלי הממוצע צורך בשנה כ-40 ק"ג תפוחי אדמה בלבד. בחלק ממדינות אירופה כגון פולין, בריטניה, הולנד ובלגיה הצריכה לנפש אף מגיעה לכ- 100 ק"ג בשנה. מחירם של תפוחי האדמה נאמדים בממוצע על כ-4 שקלים לק"ג, תלוי בצבע תפוח האדמה וכן בזן שלו.

בדרך כלל, את תפוחי האדמה, בהם ניתקל בסופר, נחלק לשני סוגים: תפוחי האדמה הלבנים והאדומים. אולם, מומחים במשרד החקלאות מחלקים את הענף ל- 10 זנים השכיחים ביותר ברשתות השיווק, 5 זנים בעלי קליפה אדומה: דזירה, קנברה, רודאו, מוצארט ורוזנה; ו-5 זנים בעלי קליפה לבנה: סיפרה, מונדיאל, ווינסטון, ואלור, ויואלדי. בישראל, רבים מהצרכנים מעדיפים דווקא את תפוח האדמה האדום.

אז בין כל הסוגים והזנים, קיבצנו מספר טיפים של מומחים ומגדלי תפוחי האדמה בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות, שייעצו וימליצו על ה"קומזיץ" הטעים ביותר:

פרסום
  • בחרו בתפוחי האדמה בגודל אחיד בעלי קליפה יציבה, הנקיים מכתמים ירוקים וללא סדקי גידול. הצבע הירוק המופיע על תפוחי האדמה, מלווה בדרך כלל גם בחומרים נוספים שערכיהם הגבוהים מקנים לו טעם מר. על כן, אלו אינם ראויים למאכל.
  • בחרו את תפוחי האדמה הגדולים והאחידים, כדי שיהיה יותר ממה ליהנות ושכולם יהיו מוכנים בו זמנית.
  • את תפוחי האדמה מומלץ לעטוף בנייר אלומיניום שישמור על הלחות, ולהניחם לפחות כשעה בגחלים הבוערים. החום הגבוה מרכך את תפוח האדמה והופך אותו לטעים ומשביע.

וכיצד עלינו לאחסנם 

  • יש לאחסן את תפוחי האדמה במקום חשוך, קריר, מאוורר, עדיף בקרטון, ולא בשקית פלסטיק.
  • רצוי לכסות את תפוחי האדמה במגבת בד, בכדי שלא יפתחו עליהם כתמים ירוקים.

מומלץ שלא לשטוף את תפוחי האדמה לפני אחסונם, אלא רק לפני השימוש. דבר שימנע ריקבון מוקדם, וישמור על איכות תפוח האדמה לאורך זמן

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ירקות ופירות תוצרת ישראל - כך נבחין בהם .

23 בנובמבר 2023

איך לבחור אבטיח ומלון
הרימון- אדום, אצילי ומאוד מאוד בריא
איך גדל קינמון - מה היתרונות ומה התכונות של הקינמון
חרוב - מה רצינו לדעת
טיפים לבחירת אבטיח: כיצד לרכוש אבטיח משובח וכיצד לאחסן אותו לשמירת טריותו
ירקות ופירות תוצרת ישראל - כך נבחין בהם .

23 בנובמבר 2023

איך לבחור אבטיח ומלון
הרימון- אדום, אצילי ומאוד מאוד בריא
איך גדל קינמון - מה היתרונות ומה התכונות של הקינמון
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים