שערי מכון וולקני ייסגרו ב 1.1.2019 באדיבות שר החקלאות

שר החקלאות משאיר את מכון וולקני עם תקציב תפעולי בהיקף של 17 מיליון שקל בלבד לאחר שקיצץ 75% מתקציב הפעילות של המכון

לפי הנהלת המכון, קיצוץ של שלושה רבעים  מתקציב הפעילות אין אח ורע בשום מקום והמשמעות שלו היא ביטול מוחלט של פעילויות הליבה של וולקני ופגיעה אנושה עד כדי שיתוק מוחלט של יכולות המחקר וסיכון עצם קיומו של המכון

מתוך דברי ועד חוקרי מכון וולקני:

פרסום

אם לא יחול שינוי בתקציב מכון וולקני עד סוף השנה, שערי המכון ייסגרו הלכה למעשה והמחקר החקלאי בו ייפסק זאת בשל תקציב משרד החקלאות שהביא לקיצוץ של 75% מתקציב פעילות המכון בשנת 2019.

לפי הנהלת המכון, לקיצוץ של שלושה רבעים  מתקציב הפעילות אין אח ורע בשום מקום והמשמעות שלו היא ביטול מוחלט של פעילויות הליבה של וולקני ופגיעה אנושה עד כדי שיתוק מוחלט של יכולות המחקר וסיכון עצם קיומו של המכון

אין מדובר בגוזמאות או הקצנה מכוונת של הדברים, אלא המציאות ששר החקלאות אורי אריאל יצר שכן הוא הותיר את מכון וולקני עם 17 מיליון שקלים בלבד לתקציב פעילות המכון מה שלא יאפשר להנהלת המכון לשלם אף מיסי ארנונה או את חשבון החשמל בשנה זו.

קיצוץ זה מפתיע מאחר והוא עומד בסתירה להצהרותיהם של ראש הממשלה ושר החקלאות בדבר חשיבות המחקר החקלאי המתקיים במכון וולקני. הקיצוץ אף עומד בסתירה ישירה להתחייבות מפורשת של שר החקלאות שניתנה בוועדת המדע בשנת 2016 בה הבטיח שהיוזמה להעתקת המכון לצפון שנכשלה לא תוביל לייבוש תקציביו.

הקיצוץ עומד בסתירה למדיניות הממשלה המבוססת על דו"ח יוג'ין קנדל במסגרתה הוחלט בשנת 2014 דווקא לתגבר את תקציבי המכון ובטח שלא לצמצם תקציבים. ברור לכל בר דעת שקיצוץ כה עמוק בתקציב המכון חייב להיות תולדה של מדיניות ממשלתית כלשהי אך בהיעדר מדיניות כזו ואף בהימצאותה של מדיניות ממשלתית הפוכה, הרי יש עד מאוד לתמוה על פשר הקיצוץ הברוטאלי.

השגיאות של אורי אריאל ביחס למציאות – תקציב מכון וולקני:

שר החקלאות טוען שחל קיצוץ של 22% במכון וולקני והוא חלק מהקיצוץ הרוחבי שחל על משרדי הממשלה:

האמת: בהשוואה בין 2015 ל – 2019 (תקציב לאחר הקיצוץ) פחת תקציב השכר והפעולות של וולקני בכ – 16% בעוד שתקציב השכר והפעולות של משרד החקלאות עלה בכ – 13% דהיינו פער של כ 29% לרעת וולקני ביחס לתקציב משרד החקלאות. ובמילים אחרות, אין שום פרופורציה בין תקציב מכון וולקני לבין תקציב משרד החקלאות.

שר החקלאות טוען שמדובר בקיצוץ של 22% ולא בקיצוץ של 75% כפי שטוענים החוקרים

פרסום

האמת: הוא צודק אך מספר רק חלק מהאמת שכן סך התקציב התפעולי של המכון בניכוי עלויות שכר נע בשנים האחרונות סביב 70 מיליון שקל. הקיצוץ בהיקף של 55 מיליון שקל הותיר את המכון עם תקציב תפעולי מגוחך של 17.9 מיליון שקלים והוא משקף קיצוץ של 75% מתקציב הפעילות של המכון.

שר החקלאות טוען שדווקא הוא הגביר את התקציבים של המחקר החקלאי באמצעות הקצאת 60 מיליון שקלים נוספים למחקרים שממומנים על ידי המדען הראשי במשרד החקלאות 

האמת: טיעון זה הוא בבחינת הולכת הציבור שולל וזריית חול בעיניו.. נסביר: שר החקלאות לא מספר לכם שאותם 60 מיליון שקלים חולקו לתקופה של 3 שנים. כלומר, נשארנו עם 20 מיליון שקל לשנת 2019. הוא גם לא מספר לכם שמכון וולקני לא זוכה בכל תקציבי המחקר והוא והנהלת מכון מסכימים ש-60% מהסכום הזה יגיעו כנראה בסופו של דבר למכון וולקני עקב זכיה של החוקרים במכון וולקני בתקציבי מחקר תחרותיים במכרזים של קרן המדען הראשי נשארנו עם 12 מיליון שקלים בשנת 2019.

ומה עוד אורי אריאל לא מספר? הוא לא מספר שתקציבים אלו צבועים לטובת המחקר עצמו ואין אפשרות לעשות שימוש בכספים אלו לטובת, למשל, תשלום ארנונה או חשמל. ניתן לעשות שימוש בכספים אלו לטובת הוצאות תקורה רק בהיקף של 20% זה ישאיר את מכון וולקני עם תוספת תקציבית לטובת התפעול של המכון בהיקף של 2.4 מיליון שקל. זאת, לאחר שכבוד השר קיצץ 55 מיליון שקלים. מדובר בלעג לרש.

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

תגובה אחת

  1. לאור פעולותיו של שר החקלאות לפגיעה קשה במחקר החקלאי וזה בצד מחדליו בקידום החקלאות עליה הוא מופקד, יש לתבוע מראש הממשלה את פיטורי ב?השר שנכשל בתפקידו העיקרי. מעולם לא היה בישראל שר חקלאות שגרם נזק לחקלאות כמוהו. ברור שענינו של אורי אריאל הוא בתקציבי המחלקה להתישבות ליישוב יהודה ושומרון ולא לפעול למען חקלאי ישראל וחקלאות ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים