צורת גיזום העץ משפיעה על כמות ואיכות היבול!

מחקר חדש של מו"פ צפון

צורת גיזום העץ משפיעה על כמות ואיכות היבול!

ראש השנה לאילנות- ט"ו בשבט יצוין בסוף השבוע ורגע לפני חגם של העצים והטבע, בחברה לפיתוח הגליל ומו"פ (מחקר ופיתוח) צפון חושפים מחקר חדש ומעניין במיוחד.

פרסום

לאורך השנים מבצעים החקלאים בכל רחבי הארץ פעולות שונות, בניסיון לשפר את איכות וכמות היבול של הגידולים השונים מתוך הבנה, כי הגדלת הכמות או האיכות תאפשר הכנסה כספית גדולה יותר. הצורך בשיפור ההכנסה קיבל בשנים האחרונות משנה חשיבות, לאור הקשיים שחווים בענף המטעים, בשל הפחתות המכסים, ייקור המים לחקלאות וכדומה, כך שגידול בכמות היבול יסייע משמעותית לחקלאים בהתמודדות עם הקשיים.

צוות המחקר במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון ערך בשנים האחרונות מחקר לטובת החקלאים, הבוחן לעומק את ההשפעות של 'צורת התספורת' של עצי הפרי. במהלך המחקר ניסו החוקרים להשוות בין מגוון דרכי גיזום של עצי התפוח.

ממצאי המחקר העלו, כי לצורת הגיזום השפעה אדירה על כמות ואיכות היבול, כיום מרבית מטעי התפוח מעוצבים בשיטת הציר, במטרה לשפר את התפוקות של המטע  ומוכיחות את עצמן מאוד בשנה האחרונה עם יבול שיא בענף התפוח- 120,000 טון

בגליל ובגולן!

פרסום

בימים אלו, ממשיכים החוקרים לבחון את הנושא ושיטות גיזום שונות גם בקרב מיני פירות נוספים: אפרסק, נקטרינה, שזיף, אגס, דובדבן ורימון. השיטות החדשות נבחנות מול השיטה המקובלת במטעי הביקורת. במקביל הם בוחנים בכל עיצוב את התפתחות העצים, יצירת פרי, יבולים ואיכות הפרי. עבודת העיצוב כוללת גיזום, כיפוף ענפים, דילול וקטיף הנעשית על ידי עובדי החווה בהדרכה וליווי של חוקרי וטכנאי מו"פ צפון.

חוקר הנשירים במו"פ צפון פרופסור רפי שטרן אומר: "באגס מצאנו, כי הגדלת הצפיפות מ- 100 ל- 300 עצים בדונם, תוך שמירה מוקפדת על עץ בעל מבנה צירי מביאה לעץ קומפקטי ונמוך, המניב יבול גבוה ופרי גדול מאוד ואיכותי. בנוסף, גם עבודת  הדילול, גיזום והקטיף התייעלו מאוד כתוצאה מהעצים הננסיים והמעוצבים במטע".

אלקנה בן ישר, מנהל מו"פ צפון מציין: "על אף הקטנת השתתפות משרד החקלאות בתמיכה במו"פ היישומי בצפון, נעשה מאמץ לקדם מחקרים אלו אשר יעלו בעתיד את גידול מטעי הנשירים בישראל ויאפשרו לחקלאים להתמודד טוב יותר עם התחרות הקשה בשווקים ולספק תוצרת איכותית לצרכנים הישראלים".

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

כ-23 מיליארד ש"ח בשנה מתבזבזים: הדו"ח השנתי של לקט ישראל, בשיתוף המשרד להג...

9 בינואר 2024

סוף סוף נפתרה תעלומת  עגבניות השרי בחלל

17 בדצמבר 2023

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים