מיץ חמוציות – תרופת סבתא או טיפול אמיתי?

חמוציות מוצגות כפתרון קסם למניעת דלקות בדרכי השתן. ובמציאות? הן אכן תורמות, אך בעיקר לעצירת זיהומים חוזרים

מיץ חמוציות הוא תרופת סבתא ידועה לטיפול בדלקות בדרכי השתן. האם מדובר בתרופה שבאמת עובדת, או שמא זהו מיתוס שהגיע הזמן לנפץ? התשובה, בקצרה, היא "כן, אבל…"

זיהומים בדרכי השתן הם תופעה נפוצה, במיוחד אצל נשים. ברוב המקרים הזיהום הוא בחיידק הצואתי E.coli, ורבים מהחולים יסבלו מזיהומים חוזרים, כלומר לפחות שני אירועים בחצי שנה.

פרסום

בשנים האחרונות התפרסמו כמה מאמרי מטא-אנליזה שבחנו את היעילות של מיץ החמוציות במניעת זיהומים כאלה. מטא-אנליזה היא מחקר שסוקר מאמרי מחקר שקדמו לו במטרה להסיק מהם מסקנה רחבה יותר ממה שאפשדר להסיק ממחקר בודד. אחד מהמאמרים התפרסם בכתב העת Cochrane Database of Systemic Reviews, שמתמחה במטא-אנליזות כאלה. סקירה נוספת פורסמה בכתב העת היוקרתי JAMA – Internal Medicine.

הסקירות מדווחות כי שתייה של מיץ חמוציות אכן עשויה להועיל כטיפול מונע אצל אנשים שיש להם נטייה ללקות בזיהומים חוזרים. נמצא כי צריכה קבועה של המיץ מפחיתה את הסכנה להופעה חוזרת של הזיהום. עם זאת, המיץ פחות יעיל אחרי שכבר התפתח זיהום. נראה שחומרים מסוימים בחמוציות מפריעים לחיידקים להתיישב על תאי הגוף ולכן עוצרים את היווצרות הזיהום הנרחב. עם זאת, נכון להיום לא ברור מהם בדיוק החומרים האלה.

כותבי המחקרים העלו כמה נקודות חשובות נוספות בנוגע לצריכת מיץ חמוציות. ראשית, נראה  ששתייה של מיץ יעילה יותר מנטילת כמוסות. עם זאת, ההוכחות לכך אינן חזקות. החוקרים משערים שהתרומה הנוספת נובעת מהנוזלים ששוטפים את דרכי השתן. הסבר נוסף הוא שקיימת פעילות משותפת של כמה חומרים שנמצאים במיץ אך לא בכמוסות, והיא תורמת להשפעה החיובית של החמוציות.

עוד התברר שלא נמצאה עד כה הכמות הרצויה ביותר לשימוש. יתר על כן, החוקרים לא הצליחו לקשר אפילו בין הכמות שנצרכה לבין היעילות במניעת הזיהום.

פרסום

על מהימנות המחקרים העיבה העובדה שרבים מהמשתתפים נשרו במהלך הניסויים ולא סיימו את פרוטוקול הטיפול המלא, שנמשך כמה חודשים. מחברי מאמרי הסקירה משייכים את התופעה לקושי להתמיד בצריכת המיץ ולתופעות הלוואי של הטיפול – בעיקר חוסר נוחות במערכת העיכול. אם לא די בזה, בהרבה מקרים מיץ החמוציות ממותק בסוכר, והתוספת הזאת עלולה להיות קשורה לעלייה במשקל ולבעיות בריאות נוספות. ולסיום, השונות הגבוהה בין האנשים מקשה מאוד להגיע לתוצאות בעלות מובהקות סטטיסטית.

שקד אשכנזי

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

אלרגיה לבוטנים ? בשורה לבעלי אלרגיה לבוטנים:
טיפים לאחסון פירות וירקות
האם כש אבוקדו שחור הוא מקולקל
איך לאחסן נכון תפוחי אדמה שלא יתקלקלו
פירות יבשים בריא או לא בריא
דבש - האנטיביוטיקה של הטבע לעונת החורף
אלרגיה לבוטנים ? בשורה לבעלי אלרגיה לבוטנים:
טיפים לאחסון פירות וירקות
האם כש אבוקדו שחור הוא מקולקל
איך לאחסן נכון תפוחי אדמה שלא יתקלקלו
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים