מזונות שעברו שינוי גנטי-האם הם מסוכנים או מועילים?

מאת: לוטי זילברמן

מהנדסת כימיה

בסוף המאה הקודמת  העניין של מזון שעובר שינוי גנטי גרם סנזציה בחדשות של אירגונים סביבתיים באירופה וקבוצות ציבוריות שהתנגדו לשינוי גנטי של המזון. כל המחקרים עם שינוי במחלוקת גרם ל-FDA  (המנהל למזון ותרופות)בארצות הברית לארגן 3 כינוסים פתוחים בשיקגו,וושינגטוןDC  ואוקלנד –קליפורניה על מנת לקבל החוות דעת הציבורי והתחיל להכין תקני מחייב פיקוח לאישור הממשלה עבור המזון שעובר שינו גנטי.

פרסום

מה זה בעצם מזונות עם שינוי גנטי?

הגדרה GM foods או GMO (מזונות או אורגניסים שעברו שינוי גנטי) זה בשימוש במיוחד ליבולים של צמחים המיועדים לשימוש באנשים או בחיות המבוססים על פיתוח של טכניקות הכי מתקדמות של ביולוגיה מולקולארי

הצמחים האלה עברו שינוי במעבדה על מנת לשפר מאפיין הנדרש כגון עמידות להרביצידים או עליית כמות של המזינים.

המאפיינים האלה לא הצליחו בשיטות הקונבנציונלים,ויכולים לדרוש הרבה עבודה והרבה זמן.ההנדסת הגנטי יכולה לפתור הבעיות האלה עם דיוק הנדרש ומיידי..ההנדסה גנטי יכולה ליצר צמחים עם גנים מדוייקיים בזמן קצר ביותר ועם דיוק מיוחד..הגנטיציסט יכול  לבודד גן שיכול להיות יציב לבצורת.הגן יכול לעבור מצמח לצמח וגם גנים שהמקור שלהם הם לא מצמחים יכולים גם להיות בשימוש,כגון גנים מחיות ובקטריות.הדוגמה המוכרת ביותר הוא ה-B.t  גנים הנמצא בתירס וגידולים אחרים.

B.t Bacillus thuriginesis' הוא בקטריה טבעי  המיצרת חלבונים  גבישים שהם קוטלים זחלים וחרקים.

המדענים בהנדסה גנטי יכולים להעביר גנים רצויים מצמח לצמח או מחיה לצמח והפוך.

כמה מהיתרונות של המזון שעבר הנדסה גנטי GM.

ידוע שבעולם יש כבר 6 ביליון בני אדם ומצפים הכפלה ב50 שנה הבאות.לספק מזון לגידול כזה של האוכלוסיה זה אתגר בסיסי לשנים בעתיד.ההנדסה גנטי  מבטיחה שיפתור הבעיה בכמה דרכים;

  • יותר מזון מזין
  • מזון יותר טעים
  •  צמחים עמידים למחלות ובצורת עם פחות צורך של מקורות מים ודשנים ועוד..
  • ירידה של שימוש בחומרי הדברה
  • עלייה של הספקה מזון יותר זול ועם חיי מדף יותר ארוכה.
  • גידול יותר מהר של חיות וצמחים.
  • מזונות  עם מאפייניים רצויים,כגון תפוחי אדמה שסופגים פחות שומן בזמן הטיגון
  • מזון רפואי שיכול להיות בשימוש כחיסונים או טיפולים רפואים אחרים.חוקרים עובדים לפתח חיסון אכיל בעגבניות ותפוח אדמה.החיסונים האלה יהיו יותר קל לעביר ,לאחסן ולטיפול במקום האלה שהם בזריקה.
  • ניקוי קרקעות מזוהמות עם מתכות כבדות.לא כל הצמחים שעברו שינוי גנטי מגדלים אותם ליבול,קרקעות ומי תהום ממשיכים להיות בעיה של זיהום במיוחד עם מתכות כבדות.עצים שעברו שינוי גנטי הם יכולים להיות בשימוש לניקוי קרקעות ממתכות כבדות.

כמה נפוצים היבולים עם שינוי גנטי?ואיזה צמחים מעורבים?

לפי ה-FDA (המנהל למזון ותרופות) והאגף לחקלאות של   ה-USA (USDA )יותר מ40 צמחים השלימו הדרישות הפדראלי על מנת להכנס בשוק.כמה דוגמאות של צמחים כאלה הם; עגבניות ומלון שעברו שינוי להתבשל יותר מהר.,געריניי סויה וקנה סוכר ושהם עמידים להרביצידים((Herbicides,כמו כן תירס וכותנה  שפיתחו עמידות גדולה לחרקים ומזיקים אחרים.לא כל המוצרים האלה נמצאים בסופרמרקטים אבל הם נמצאים במזון מעובד כגון שמנים צמחים למאכל,דגני בוקר המכילים כמויות זהירות באחוזים של חומר גלם שעבר שינוי גנטי..למרות זה הגערני סויה והנגזרים מהגערני האלה כתוסף במזון לדיאטות הם חלק גדול  לחשיפה במוצרים עם שינו גנטי.

13 מדינות בשנת 2000מגדלים  יבולים עם שינוי גנטי בכמות מסחרי,מזה ארצות הברית הכמות הכי גדולה 68% מהיבולים הם GM על ידי החקלאים.בהשווה ארגנטינה,קנדה, וסין רק 23%, 7%, ו1%לפי הסדר הנזכר.

מדינות אחרות שהתחילו לגדול  יבולים בשנת 2000 בכמויות מסחריות הם;אוסטרליה,בולגריה,צרפת,גרמניה,מקסיקו,רומניה,דרום אפריקה,ספרד, ואורוגאי.

 

   מי הם המתנגדים למזון עם שינוי גנטי?

מדענים ופקידים בממשל,פעילים סביבתים,איגודים מקצועיים,נציגי הציבור מאוד מודאגים מה מזון שעבר שינוי גנטי ותלוננים העוסקים בחקלאות החושב לרווחים שלהם בלי להיות מודאגים על הסכנות  האפשרים.עושה רושם שיש  דאגה חזקה לגבי המזון עם שינוי גנטי.אפילו הוואטיקאן והנסיך מוולס פירסמו הדעות שלהם נגד.

הדאגות העקריות הם;

  1. נזק לסביבה
  2. הסכנה לבריאות של האנשים
  3. כלכלה.

 

הסכנות הסביבתיות.

  • נזק לא צפוי ליצורי חי אחרים. לא מזמן התפרסם בירחון NATURE שהפולן מהt מתירס גרם למוות של מספר רב של פרפרים )monarch) butterfly catterpilars )..

ה B.t  הוא לא רעל סלקטיבי המחסל רק מזיקים בחקלאות  בלי לגרום נזק לחרקים אחרים.

יש וויכוח סביב הנושא על ידי האירגון להגנת הסביבה ברארצות הברית(EPA) ומשרד החקלאות.

  • לגבי החומרי הדברה יהיה ירידה ביעילות שלהם,יש להניח שגם חרקים יקבלו עמידות לt או יבולים אחרים שעברו שינוי גנטי על מנת ליצר החומר הדברה בעצמו·
  • עברת גנים לזנים שלא במטרה גניים מהצמחים שעברו שינו גנטי יכולים לעבור לשטחים עליד עם צמחים בלי שינוי גנטי.יש וויכוח בין היצרן /MONSANTO שבארצות הברית ובין החקלאים הטוענים שמשנים היבול שלהם מהשטחים השכנות. והיצרן טוען שהם קיבלו שינוי גנטי בלי לשלם לו.

מנסים כל מיני פיתרונות טכני בין היתר הפרדה בין השטחים עם שטח בפר(Buffer .)הבעיה שיהיה צורךלהרבה שטח עבור הפרדה מה נתון לא רציונלי.

סכנה לבריאות של אנשים.

  • אלרגיות-הרבה ילדים בעולם הם פיתחו אלרגיות קטלניות לבוטנים,אגוזים..,ומזונות אחרות.יש אפשרות שבהכנסה גן אחד בצמח להפוך אותו לאלרגן חדש וצמח החדש יהיה גורם לאלרגית לאנשים רגישים. הצעה להכניס גן מאגוז ברזיל בסויה נדחה בגלל האפשרות לגרום לאפשרות לתגובות אלרגיות לא צפויות.זה דורש בדיקות קפדניות של המזון שעבר שינוי גנטי על מנת למנוע השלכות מסוכנות.
  • תופעות לא צפויות על בריאות של אנשים.הדאגות לגבי ההשפעה של המזון עם שינוי גנטי תופס תאוצה.מאמר שהתפרסם בירחוןLANCET פירסם ההשפעה של התפוחי אדמה שעברו שינוי גנטי על מעי הגס של עכברים ביחס לתפוחי אדמה בלי השינוי גנטי.נמצא שינוי משמעותי במעי הגס.גם כאן יש כאלה שלא מסכימים עם תוצאות המחקר.

בסיכום מדענים חושבים שחוץ אין  בעיות במיוחד של המזון שעבר שינוי גנטי.

דאגה כלכלית

להוציא מזון עם שינוי גנטי בשוק זה תהליך ארוך ויקר וכמובן הביוטכניקה בחקלאות מצפה לחזיר את הכסף  שהשקיע.חלק מהצמחים והטכנולוגיה של שינוי גנטי קיבלו פטנטים.הפטנטים הולכים ליקר הזרעיים ככה שהמדינות מעולם השלישי לא יוכלו לקנות אותם וזה לא פוטר הבעיה של הרעב

s

האם יש תחיקה למזון שעבר שינוי גנטי ומה התפקיד של הממשלה?

ממשלות בעולם עובדים קשה על מנת לעקוב על ההשפעה של המזון החדש ולתת אישורים.

  • ביפן החל מ-2001 משרד הבריאות מחייב בדיקה של המזונות האלה.לפני זה היה חוק לא מחייב.בסופרמרקטים ביפן אפשר למצוא מזונות עם שינוי גנטי וגם ירקות ופירות שלא עברו השינוי והלקוחות מעדיפים הפירות והירקות בלי שינוי גנטי.
  • בהודו אין גידולים עם שינוי גנטי ואין בסופרמרקטים מזונות כאלה לפחות כרגע. הממשלה ההודי מודדת המחקרים לצמחים עם השינוי הגנטי.יש להניח שיהיה תמיכה ממשלתי הטוענת שהתועלת יותר מהסכנה שיכול להיות לחקלאות ההודי.הם צריכים להתגבר על עוני ולספק מזון לאוכלוסיה  ההודי  ההולכת  וגדלת בצורה משמעותי.
  • חלק מהמדינות בברזיל איסרו את המזון שעבר שינוי גנטי,והמכון להגנת הצרכן בברזיל ביחד עם גריין פיס קבעו עונש עבור יבוא של יבולים עם שינו גנטי.החקלאים הברזיליים הבריחו בכל זאות זרעיים סויה שעברו את השינוי הגנטי על מנת לעמוד על תחרות של יצוא עם מדינות אחרות.
  • באירופא המתנגדים הם מאוד פעילים הסיבה שהם עברו בשנים האחרונות בעיות  עם מזון מפחידים;אחד היה באנגליה עם הפרה המשוגע ומזון מזוהם עם דיוקסין מבלגיה..המיקרים גרם לחוסר אימון של הציבור על ספקי המזון באירופא ואזרחים לא מאמינים לממשלות לגבי  הידע על המזון שעבר שינוי גנטי..כתוצאה מזה אירופא הוציא חוק על סימון המזונות עם שינו גנטי.הEC(economc Comission קבע שעל 1% של זיהום עם מזון שעבר שינוי גנטי במזון שלא עברה השינוי צריך לסמן.
  • בארצות הברית החקיקה היא בעיתי בגלל שיש שלוש סוכנויות ממשלתים עם זכות להחליט על חקיקה של המזון כגון ה-EPA (Environmental protection Agency)חושבת על ההשפעה של GM על הסביבה,הUSDA (United State Department  of Agriculture )צריכה לעריך אם הצמח בטוח לגידול,ו ה-FDA (Food and Drug Administration )מעריכה אם המזון עם השינוי הגנטי בטוח לאכילה.

איך אנחנו יכולים לדעת עם המוצר שקנינו  עבר שינוי גנטי?

יש להניח שעל תווית זה מסומן .יש רק בעיה שלא בכל העולם יש חובה לציין וגם איפה יש חובה  מופיע עם קוד שבספק אם ידוע לציבור  איך לזהות.בכתבה שכתבתי והתפרסמה לפני כמה חודשים ב"חיים אחרים"על סימון מזונות ציינתי הסימון מורכב 5 ספרות שמתחיל עם הספרה 8  מדובר על מזון עם שינוי גנטי.לדוגמה86584

בנושא הסימון יש גם וויכוח גדול בין החקלאים והציבור.החקלאים טוענים שלא צריך להיות חובה אלה רק עם יש בקשה מהשוק.הנציגים של הצרכנים דורשים שיהיה חוק מחייב סימון המזון.יש זכות לצרכן לדעת מה הוא אוכל.

ה-FDA טוען  שהמזון שעבר שינוי גנטי הוא כמעט זהה עם המזון שלא עברה השינוי.

הסימון פותח הרבה בעיות טכני,המחיר לבדיקות המזונות והשיטות לבדיקה הם לא מספיק רגישות לזהות כמויות קטנות(מתחת 1% )כל אלה יעלה המחיר לצרכן.

הבעיה גם לחנך הציבור שהמזון עם שינוי גנטי לא צריך להיות כל כך מפחיד, איך לקרוא התווית ולהבין מה שכתוב.המגדלים פוחדים לאבד האימון של הציבר.

 

מה יש לזכור מהמזון שעבר שינוי גנטי

לפי הגדרת הארגון הבריאות הבינלאומי((WHO זה שינוי ה-DNA בדרך שלא היה קורא באופן טבעי.הטכנולוגיה נקרא "הנדסה גנטי".GM מזון עם שינוי גנטי יש לו אפשרות לגדול יותר מהר,הטעם יותר טוב,עמיד למחלות פחות תלות לחומרי הדברה,יותר זול ונחשב יותר מזין

המזון עם שינוי גנטי יש לו פוטנציאל לפתור הבעיה של רעב עולמי,להקטין הכמות הכימיקלים שהם בשימוש לריסוס נגד מזיקים,אבל הממשלות חייבים לדאוג לבדיקות של המזון הזה,תחיקה וסימון ברמה בינלאומי.

פרסום

הרבה אנשים מבינים שההנדסה הגנטי היא בלתי נמנע בעתיד,למרות זה צריך לקחת כל האמצעים על מנת למנוע פגיע בבריאות של האנשים ובסביבה.ה-FDA לא רואה הבדל בריאותית בין מזון שעבר שינוי גנטי וזה שלא עבר.נכון יש לנו אין סוף כימיקלים בתוך המזון הרגיל;צבעי מאכל,חומרי משמרים וכולם עם קודים שאם באמת רוצים להבין אותם צריכים לבוא עם אנציקלופדיה למזון לקניות לבלות זמן רב עבור כל קניה בתוך הרשתות מזון..

כרגע אי אפשר לבדוק עם מזונות שלנו לא מכילים חלק או בכלל של חומרים שעברו הנדסת גנטי.הסכנה הגדולה היא לאלה הסובלים באלרגיות.בין היתר נראה שאחד המרכיבים יכול להיות מאגוזים.

לאלה הסובלים מאלרגיות יש אפשרות להשתמש רק במזון עם גידול אורגני,לפי כל הידוע אלה לא משתמשים זרעים שעברו הנדסה גנטי.

לפי סקר,לא מחייב, שעשיתי ברשתות מזון  מצאתי כמה שומנים מיבוא,שמן גרעיני ענבים,שמן זית ועוד.., שיש להם סיפרה לפני הקוד "8" וגם בקמח תירס כמו כן בתכישרי קוסמטי.

בארץ אין עד עכשיו חוק המחייב סימון,אבל הנושא מטופל על ידי שתי ועדות;

  1. הוועדה למזון חדש של משרד הבריאות הדנה בבטיחות המזון
  2. הוועדה הראשית לצמחים מהונדסים של משרד החקלאות.

ישראל מתקיים מחקר רב ומתקדם מאוד בנושא הנדסה גנטית בצמחים.

כיום אין בארץ גידול צמחים מהונדסים למטרות מסחריות ולכן אין תוצרת חקלאית מקומית שעברה הנדסה גנטית.יתכן יבוא של מוצרים מוגמרים המכילים רכיבים מהונדסים גנטית וגם שימוש בתעשיית המזון  חומרי גלם מהונדסים גנטית המיובאים מארצות הברית ומדינות אחרות,בעיקר תירס,סויה וקנולה.

בסיכום אין איפה לברוח,אבל לאלרגנים במיניהם מומלץ לקנות אוכל עם סימון 100% אורגני.בארצות הברית ובקנדה אסור לסמן 100% אורגני  אם יש חלק מהמרכיבים שעברו שינוי גנטי..יש כאן בעיה שהמוצרים האלה יותר יקרים

 

 

http://pad2.whstatic.com/images/thumb/9/94/Avoid-Genetically-Modified-Foods-Step-2-preview.jpg/422px-Avoid-Genetically-Modified-Foods-Step-2-preview.jpg

http://pad2.whstatic.com/images/thumb/9/94/Avoid-Genetically-Modified-Foods-Step-2-preview.jpg/240px-Avoid-Genetically-Modified-Foods-Step-2-preview.jpg

http://d5kh2btv85w9n.cloudfront.net/9/9b/Avoid Genetically Modified Foods Step 2.360p.mp4

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

פריחת הדובדבן ביפן: מסע מטוקיו דרך קיוטו עד אוסקה

11 באפריל 2024

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

כ-23 מיליארד ש"ח בשנה מתבזבזים: הדו"ח השנתי של לקט ישראל, בשיתוף המשרד להג...

9 בינואר 2024

פריחת הדובדבן ביפן: מסע מטוקיו דרך קיוטו עד אוסקה

11 באפריל 2024

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים