מהי צריכת שמן הזית של הישראלי הממוצע? • למה כדאי לשים לב בעת הרכישה? • מהו ה"מחיר ההוגן" עבור ליטר שמן? • כיצד ניתן להימנע מרכישת שמן מזויף?

צריכת השמן למאכל המומלצת היא בבקבוק זכוכית כהה או פח בלבד. יש להימנע מאחסונו של השמן במיכל פלסטיק, ולהימנע מחשיפתו לאור, או לאחסונו בטמפרטורה שהיא מעל ל- 20 מעלות, תנאים אלה תורמים לקלקולו המהיר, ולירידה באיכות השמן והעברת חומרי הפלסטיק לשמן, לכן מומלץ לא להניח את בקבוק השמן לאכילה סמוך לכיריים ולתנור האפייה. המשקעים הקיימים בתחתית שמן הזית, כגון חתיכות פרי,  ומוצקים שנשארו מהכבישה אינם קריטריון לאיכותו של השמן. עם זאת, אורך החיים של שמן עם משקעים יהיה קצר יותר מאשר שמן ללא משקעים, וכתוצאה מכך יתקלקל יותר מהר. על כן, מומלץ לקנות שמן שסונן או לסננו בבית. יתר על כן, במשרד מדגישים כי לצבעו של השמן אין כל השפעה בהקשר לאיכותו ולטעמו. אנשי המקצוע מסבירים כי ככל שמסיק הזיתים נעשה מוקדם יותר, כך צבעו של השמן יהיה ירוק יותר, וטעמו חריף יותר.

בנוסף, ולטובת הצרכנים, משרד החקלאות מפרסם את המחיר העדכני לצרכן בשנת 2017 לליטר שמן זית למאכל שעליו תווית של "כתית מעולה": המחיר נע בין 38 ₪ בממוצע בחנויות "הדיסקאונט" ל- 43 ₪ בממוצע בחנויות "בעיר". המשרד ממליץ לצרכנים לערוך קנייה חכמה ולקנות שמן זית איכותי ישראלי בחנויות במחיר שלא יעלה על 40 ₪ לליטר. לעומת זאת, מחירו הממוצע של שמן למאור בתקופת חג החנוכה בשנת  2016 עמד על כ-14 ₪ לליטר.

שר החקלאות, אורי אריאל: "כיוון שכמות השמן הנדרשת להדלקת נרות חנוכה הינה קטנה ביותר, ובמסגרת ההעדפה לחקלאות ישראלית, אני מבקש מאזרחי המדינה להשתמש בשמן זית המיועד למאכל לחנוכייה ולא בשמן המיועד לתעשייה ולמאור, שהינו שמן זית נחות ובדרך כלל מתוצרת חוץ. כשם שאנשים מסורתיים מקפידים על הידור מצווה בסוכות ובחגי ישראל השונים, כך גם מן הראוי שיהדרו וישתמשו בשמן זית למאכל איכותי ישראלי".

פרסום

משרד החקלאות חוזר ומזהיר את הציבור מפני רכישת זיופי שמנים. בכדי למנוע זאת, מומלץ לבדוק האם האריזה נושאת את תווית האיכות של ענף הזית במועצת הצמחים, המעידה על איכות השמן ועמידתו בהתאם לקריטריונים המתאימים. ככלל, מומלץ לקנות את השמן במקומות מוסדרים, ועליהם תווית של "כתית מעולה" או "כתית".

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

אלרגיה לבוטנים ? בשורה לבעלי אלרגיה לבוטנים:
טיפים לאחסון פירות וירקות
האם כש אבוקדו שחור הוא מקולקל
איך לאחסן נכון תפוחי אדמה שלא יתקלקלו
פירות יבשים בריא או לא בריא
דבש - האנטיביוטיקה של הטבע לעונת החורף
אלרגיה לבוטנים ? בשורה לבעלי אלרגיה לבוטנים:
טיפים לאחסון פירות וירקות
האם כש אבוקדו שחור הוא מקולקל
איך לאחסן נכון תפוחי אדמה שלא יתקלקלו
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים