כנס בנושא הזית וייצור השמן בעת העתיקה

ענף הזית ותגליות-המכון הישראלי לארכיאולוגיה ערכו כנס בנושא הזית

וייצור השמן בעת העתיקה

 

פרסום

ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים: ממצאי העבר מדגישים את חשיבותו של שמן הזית מייצור מקומי-שורשי בעבר וגם כיום יש צורך לקדם את המודעות לחשיבות הרבה של הישראליות, השורשיות יחד עם הטריות והבריאות שמאפיינים את שמן הזית הישראלי נושא תו איכות

 

ענף הזית במועצת הצמחים,  יחד עם תגליות-המכון הישראלי לארכיאולוגיה,  ערכו בסוף השבוע האחרון  כנס בנושא הזית וייצור השמן בעת העתיקה. בכנס הוצגו עדויות ארכיאולוגיות רבות על כך שמקור הזית ושמן הזית הוא מפה, ומאזורנו הוא יצא לכל אגן הים התיכון. במהלך הכנס הודגשה חשיבותו הרבה של שמן הזית בעבר בתרבות, במסורת ובמטבח, והוצגו ממצאים המראים כי צריכת השמן לנפש הייתה גבוה מהצריכה המקובלת כיום, כך שלמרות מגמת העלייה בצריכה ובביקוש לשמן זית, יש לנו לאן לשאוף.

 

בפתיחת הכנס ציין ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים,  את החשיבות בהכרת העבר המפואר של תחום שמן הזית בארץ ישראל כדי לתכנן הווה מוצלח ועתיד מזהיר מתוך תפיסה כי על מנת להמשיך קדימה, יש צורך להכיר את העבר.  לדבריו, "ממצאי העבר מדגישים את חשיבותו של שמן הזית מייצור מקומי-שורשי בעבר וגם כיום יש צורך לקדם את המודעות לחשיבות הרבה של הישראליות, השורשיות יחד עם הטריות והבריאות שמאפיינים את שמן הזית הישראלי נושא תו איכות".

פרסום

 

בכנס הציג ד"ר דוד עיטם את תולדות ייצור השמן מראשיתו, ככל הנראה מהתקופה הנאוליתית ועד סוף תקופת הברזל, אז הגיע ייצור השמן לממדי תעשיה שנועדה לייצא שמן למדינות אחרות. פרופ' אהוד וייס מאוניברסיטת בר-אילן סקר את מקומו המרכזי של שמן הזית בכלכלה ובתרבות, כפי שמתבטא במקורות. בנוסף, הציג פרופ' וייס את זני הזית, המקומיים והמיובאים, שהכירו אבותינו ואת השיטות העתיקות לכבישת הזיתים. פרופ' זהר כרם, ראש התכנית הבין לאומית למוסמך בכורמות ובייננות מהפקולטה  לחקלאות, מזון וסביבה, הציג דוגמאות חדשות לזיהויים של חומרים יחודיים לזית בממצאים ארכיאולוגיים בארץ בזיהוי המקור הגנטי של זיתים ותיקים ברחבי ישראל ועל דוגמאות מהעולם לניצול אותן יכולות אנליטיות. פרופ' בועז זיסו מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן סקר שורה ארוכה של בתי בד שנחפרו ונחקרו בישראל ובכלל זה הטיפוסים השונים של בתי הבד ואת זמן הופעתם במרחב. יהושוע (ישו) דריי מהמרכז לשחזור טכנולוגיה עתיקה במכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית הציג בכנס את הטיפוסים השונים של בתי בד קדומים ודרך פעולתם, תוך נסיון לשחזר את האבולוציה הטכנולוגית של המתקנים

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים