אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק שנועדה לאפשר למועצת הצמחים להמשיך ולפעול

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק מועצת הצמחים, באשר לגביית היטלים. משרד החקלאות הציג בדיון הקודם, לפני כשבועיים, את התיקון, שנועד לאפשר למועצה להתקין תקנות לגביית היטלים מהחקלאים כדי שהמועצה תוכל לבצע פעולות לטובתם, דבר שלא התאפשר בעשר השנים האחרונות. היו"ר כבל התייחס בפתח הישיבה לשאלת קיום המועצה, שנדונה בישיבה הקודמת, ואמר כי הממשלה החליטה שהיא רוצה את המועצה ולכן צריך לתת לה כלים לעבוד לטובת החקלאים כדי לסייע להם במשבר הכלכלי בו הם מצויים.

בדיון היום סירבה הוועדה לוותר על הפיקוח הפרלמנטרי על גביית האגרות וקבעה כללי ההיטלים יהיו הן באישור שר האוצר והן בכפוף לאישור ועדת הכלכלה. עם זאת, במהלך הדיון התגלו מחלוקות במספר נושאים שונים, בהם לעניין אופן קביעת ההיטל שישלמו המגדלים ואופן חישוב ההיטל המרבי.

ח"כ שרן השכל הזכירה כי הגישה הצעת חוק לבטל את המועצה, אך הוסיפה כי בהינתן שהמועצה ממשיכה את פעילותה צריך לדאוג לכך שהחקלאים ישלמו לה היטלים לפי השיווק בפועל ולא לפי שטח הגידול בדונם. מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, ציין כי הצעת החוק תאפשר את שתי דרכי הגבייה כדי להתמודד עם מקרים של חקלאים שמעלימים את השיווק. חלק מנציגי החקלאים, בהם נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, דובי אמיתי, הצטרף בעניין זה לעמדת ח"כ השכל. היו"ר כבל אמר מנגד כי עצם האפשרות לבחור בין שתי שיטות הגבייה הינה מהפכה. עמדתו זכתה לתמיכת ח"כ יצחק וקנין וח"כ איתן ברושי לעומת התנגדותה של ח"כ השכל שביקשה להעלות את הצעתה לדיון במליאת הכנסת כהסתייגות.

פרסום

עוד ביקשה ח"כ השכל להוסיף להצעת החוק סעיף שיקבע כי הגבייה תעשה ישירות מהחקלאים, ולא באמצעות המשווקים והסיטונאים. "אם אפשר ללכת חקלאי חקלאי ולספור לו דונמים אפשר גם לבצע גבייה ישירה", אמרה. נציגי ארגוני המגדלים טענו כי בצורה זו חקלאים רבים יתחמקו מתשלום, ובפועל ייגבו רק 5% מההיטלים ופעולת המועצה תיפגע. היו"ר כבל אמר כי הסעיף הזה יכול להרוג את המועצה, והתנגד להוספתו., חברי הכנסת וקנין ויעקב אשר התנגדו גם הם, לעומת ח"כ השכל וח"כ יהודה גליק שתמכו. גם ההצעה הזו של ח"כ השכל לא התקבלה והיא ביקשה להעלות גם אותה לדיון במליאה.

כמו כן דנה הוועדה באופן חישוב גובה ההיטל המקסימלי, שלפי ההצעה לא יעלה על 0.8% מהפדיון של החקלאים ויקבע לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשלוש השנים שקדמו לגביית ההיטל. החקלאי יפרח סבלדי טען כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסתמכת על "מחירי התקליט" של מועצת הצמחים, וכי המחירים גבוהים ממה שמקבל החקלאי בפועל. ח"כ השכל ביקשה לתקן את הסעיף כך שההיטל המרבי יחושב בהתאם לפדיון של החקלאי בפועל, היו"ר כבל וח"כ וקנין התנגדו וגם הצעה זו תעלה לדיון במליאה כהסתייגות.

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים