מקור בתחום ההגבלים: "שופרסל, ויקטורי, טיב טעם וסיטונאים עברו לכאורה על החוק"
שופרסל, רשת ויקטורי, טיב טעם וסיטונאים נוספים ניהלו אתמול מגעים משותפים עם חקלאים על קביעת רצועת מחירים למוצרים טריים – זאת כאשר החוק אוסר על מתחרים לעסוק במחירים.
ראשי רשתות השיווק וחקלאים פתחו אתמול בשיחות בנסיון להגיע להבנות על רצועת מחירים למוצרים טריים. הרצועה תקבע מחיר מינימום ומקסימום למוצרים, כך לדוגמה, הרשתות לא יימכרו קילו עגבניות בחצי שקל, אך החקלאים לא יימכרו קילו עגבניות ב-15 שקל, כפי שאירע לפני כחצי שנה, כשהיה מחסור בעגבניות.
ברשות ההגבלים סרבו להגיב, אולם הרשות עשויה לזמן את המעורבים לקבלת הבהרות לגבי הפגישה שנערכה. בכיר בתחום ההגבלים אמר כי אסור לרשתות לנהל שיחות מסוג זה, העוסקות במחיר, וכי לכאורה יש כאן עבירה על חוק ההגבלים העסקיים. אף שהרשתות לא נקבו במחירי מכירה מתואמים, עצם הדיון על אי מכירה במחירי הפסד נראית לכאורה כעבירה על החוק.
בהודעה על הפגישה שנערכה אתמול נמסר, כי הרשתות והחקלאים שהשתתפו בה הסכימו כי "ימשיכו את הדיאלוג בינהם לקביעת מסגרת מחיר לתוצרת החקלאית בישראל. כך הוסכם בפגישה שנערכה בצהריים ביוזמת יו"ר ועידת ישראל לחקלאות, חיים אלוש במושב נחלים שבשרון. ל-TheMarker נמסר כי הדיון עסק בקביעת מבגרת מחירים למוצרי חקלאות, של מחיר מינימום ומחיר מירבי.
החקלאים טוענים כי מכירת ירקות במחיר הנמוך ממחיר הקניה של הרשת. לדוגמה, עגבניה בחצי שקל מפילה מחירים בכל השוק ופוגעת בהם. התוצאה היא שהם נדרשים למכור לעתים ברווח מזערי, או אפילו בהפסד. מנגד, הרשתות קובלות על המצב בו בזמני מחסור חקלאים מקפיצים מחירים בצורה מוגזמת, תוך ניצול המצב. לדוגמה, הם הזכירו מכירת עגבניות ב-15 שקל לקילו ויותר לפני כחצי שנה.
מטעם רשתות השיווק השתתפו מנכ"ל שופרסל, יצחק אברכהן, מנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד, מנהל השיווק של רשת טיב טעם יוסי שלו, והמשווק הסיטונאי דוד חי. מטעם החקלאים השתתפו מגדלי ירקות גדולים כשמעון זנזורי מגדל חסה, יעקב נוימן מגדל חצילים, מנכ"ל ענבי טלי ניר דקטר ומנכ"ל חברת יופי של ירקות — המאגדת כמה חקלאים ופועלת כסיטונאית — אילון גדיאל.