מצ"ב בקובץ pdf מסמך התנועה לאיכות השלטון בענין סגירת מועצת הצמחים כפי שהוגשה לשר החקלאות, לשר הכלכלה, ליו"ר ו.הכלכלה מר כבל,
למר שלמה אליהו מנכ"ל משרד החקלאות,עו"ד דינה זילבר המשנה ליועמ"ש,עו"ד איילת זלדין מ.הכלכלה, ועו"ד אפרת אביאני מ. החקלאות.
מאת :
דוגי ישראלי – יו"ר עמותת מאבק החקלאים
שלום רב למכותבי "מאבק החקלאים"
חוסר ייצוג
מועצת הצמחים הינה גוף אנאכרוניסטי, שאינו מייצג את הרוב המכריע של החקלאים. תקציב המועצה מופנה לתשלום משכורות עובדיה , מנהליה, ועסקניה,
וכן לעורכי הדין שתפקידם מתמצה בתביעות כנגד החקלאים.
באף מקום בעולם לא קיים גוף סטטוטורי מעין זה שאינו וולונטרי.
בשאלה למועצה בהסתמך על חוק חופש המידע כמה מגדלים הצביעו בבחירות למועצה, ענתה הממונה על חופש המידע במועצה:
"לאמור בסעיף 3ג' (זהו הסעיף בו נשאלה השאלה) למכתבכם: אין בידי המועצה מידע כמבוקש".
אנחנו סקרנו מדגמים ביום הבחירות והגענו לתוצאה שפחות מ 2% מהמגדלים בארץ השתתפו בבחירות.
למעשה השתתפו בבחירות אך ורק בעלי ענין שפשוט בחרו את עצמם למועצה. יתר החקלאים החרימו את הבחירות.
שלבי סגירת המועצה
במהלך שנת 2017 , לאחר שועדה בינמשרדית שהוקמה כפועל יוצא מחוק ההסדרים לא הצליחה להחליט בדבר סגירת המועצה,
החליט שר החקלאות מר אורי אריאל לסגור את המועצה. בסמכותו המלאה לעשות זאת ע"פ סעיף 69 בחוק.
השר הנחה את יו"ר המועצה מר צוק בר להכין תוכנית מסודרת לסגירת המועצה ב 2018, כולל תקציב מותאם לכך.
נכון לרגע זה (ע"פ ידיעתי) למועצה אין תקציב לפעילותה החל ממחר האחד בינואר 2018 , ולפיכך אינה יכולה לפעול.
בדיונים שהנהלת משרד החקלאות ערכה, סוכם לבסוף כי שלב ראשון בתהליך סגירת המועצה יהיה בגריעת כ 60 מינים מהתוספת בחוק.
המשמעות היא שחרור של אותם מינים מהמועצה החל מיום 1/1/2018 . בקריטריון השלישי שנקבע ל"שחרור" מהמועצה היה "גריעת מיני פירות בהתאם לאחוז גביה נמוך".
דהיינו, מגדלים שסירבו לשלם את ההיטלים בשיעור של לפחות 30% מכלל המגדלים – והיו מוכנים להתעמת עם המועצה בבתי משפט על כל המשתמע – שוחררו מהמועצה.
לו למשל לפחות 30% מגדלי המנגו או האפרסמון היו מתעמתים עם הגזירות כפי שמגדלי האפרסק למשל, ומסרבים לשלם למועצה,
הרי שע"פ הקריטריון השלישי היו משוחררים אף הם. ובעסק הזה מי ששילם תחת מחאה – לא נחשב.
בבדיקת ה"תוספת" בחוק, הסתבר לי להפתעתי כי ענף הצבר אינו נכלל כלל בתוספת. ולפיכך לא היה צורך לגרוע אותו,
ומלכתחילה אותם מגדלי צבר לא היו אמורים להכלל כלל במועצה (ולשלם את היטליה). זאת בניגוד להתנהלות המועצה שניסתה כל השנים לגבות מהם היטלים,
ותבעה אותם למשפטים (המתנהלים עד עכשיו).
התארגנות העסקנים נגד החלטות השר
אנשי המועצה ותומכיהם באירגונים הקיבוציים ובאירגוני עסקנים "מטעם" , וכן גורמים במשרד החקלאות שאינם מקבלים את הכרעת השר והמנכ"ל, מנסים בכל כוחם לטרפד את המהלך.
הם מקווים שאם "ימרחו" את גריעת המינים וסגירת המועצה בהמשך, הרפורמה תתבטל מאליה כפי שכבר קרה בעבר, (בבחינת הפריץ ימות, או הכלב ימות) הם מקווים כי
"במהרה בימנו יוחלף השר והמנכל התומכים במגדלים ולא בעסקנים, , ונקבל בקונסטלציה הפוליטית החדשה שר חקלאות מאונזר"ע (משלנו העסקנים)" .
השר והמנכל נחושים ואינם נרתעים מאיומי העסקונה. אני מאד מעריך את פעולתם לטובת החקלאים, רק חבל שלא סיימו את המלאכה וסגרו סופית את המועצה.
אני קורא לכל המגדלים שלא לחתום על כל מיני יוזמות קיקיוניות של עסקנים מטעם שכל מטרתם הוא להמשיך ולדכא אותנו.