שחרור עובדים זרים ממעצר – כל מה שצריך לדעת

שחרור עובדים זרים ממעצר

כניסה לגבולות מדינת ישראל ושהייה בה מוגבלת על ידי "חוק הכניסה לישראל"- תשי"ב- 1952. החוק תקף כמובן גם על עובדים ממדינה זרה המבקשים לעבוד בישראל. הפרה של החוק ועבודה ללא רישיון, מהווה עבירה פלילית ועלולה לגרום לגירוש מהארץ.

מהו הדין לחוק הכניסה לישראל?

פרסום

החוק קובע כי מי שאינו אזרח ישראלי יכול לקבל אשרת שהייה שניתנת על ידי שר הפנים. משך האשרה הינה חמישה ימים ועד שלוש שנים, כמו כן יכולה להינתן אשרה לישיבת קבע בארץ.

אך, על עובדים זרים חל הסדר מיוחד. קיים "חוק עובדים זרים"- תשנ"א-1991 שעיקרו מתבטא בחובה הדדית מצד המעביד להעסיק את העובד, והעובד מצידו מתחייב לעבוד אצל אותו מעביד ספציפי ורק אצלו. כמו כן, נחתם הסכם העסקה בין המעסיק לעובד הזר, הסכם זה מוגש למשרד הפנים ובו מקבל המעסיק רישיון העסקה. על המעסיק לדאוג לעובד לביטוח רפואי ולמגורים הולמים.

משרד הפנים רשאי לאפשר את הבקשה תוך התחשבות במגוון שיקולים, ביניהם גם מידת הצורך בעובדים זרים בענף תעסוקה מסויים. מה גם שהזכות להעביד עובד זר אינה קנויה וקיים דווקא רצון לצמצם את מספרם של העובדים הזרים בישראל. אם כך, משום שקימים תנאים קפדניים על מנת לקבל היתר להעסקת עובד זר, הרי שהפרה כלשהי של המעסיק מהווה עבירה פלילית.

כאשר עובד זר מעוניין מסיבות כלשהן להחליף את מעסיקו, חובה עליו לפנות אל משרד הפנים. בעבר, חל במקרים אלו "נוהל מעבר לעובדים זרים", הנוהל קבע כי כאשר עובד זר מפסיק לעבוד אצל מעסיקו הוא אוטומטית הופך להיות שוהה בלתי חוקי. הנוהל כאמור הוחלף משום שהיה לא מידתי ושלל מהעובד הזר את מעמדו. הנוהל החדש "נוהל עדכון מקום העבודה לעובדים זרים" מחייב עדיין את העובד לדווח על עזיבת המעסיק במשרד הפנים אך הנוהל גמיש יותר וקובע כי עובד שעזב את מקום עבודתו מרצונו או פוטר לא יגורש ולא יאבד את מעמדו למשך שלושה חודשים,  בנוסף הנוהל החדש מאפשר מעבר בין עבודות ללא הגבלה.

מהן סמכויות המעצר כאשר מדובר בעובד זר?

בעקבות חוק הכניסה לישראל ישנן סמכויות רבות הניתנות לאנשי משטרת ההגירה לצורך אכיפת החוק, בין היתר על מנת למנוע העסקה של עובדים זרים אשר אין בידם אישור העסקה או מקום עבודה. כאשר קיים יסוד סביר לחשוד שאדם מסויים הוא אזרח זר ללא אשרות, חוק הכניסה לישראל מסמיך שוטרים ופקחים ממשרד הפנים לבדוק רישיונות שהייה ואף להיכנס למקומות מגורים בהם יש חשד למצוא אנשים ללא אישורי שהייה.

כאשר נתפס עובד זר ואין ברשותו את האישורים הנדרשים, הוא מועבר למשמורת, כלומר למעצר. משרד הפנים יכול לאשר שחרור ממעצר כאשר שהייתו הבלתי חוקית נעשתה בתום לב או עקב טעות, או במקרים בהם מחמת מצבו הבריאותי או גילו כדאי להוציא אותו ממשמורת, או כאשר העובד הזר נמצא במשמורת מעל לחודשיים.

פרסום

בית דין לביקורת משמורת, תפקידו לקיים ביקורת שיפוטית על החלטות הנוגעות בהחזקת עובד זר או שוהה בלתי חוקי במעצר, כמו כן עליו לדון בעניניים הנוגעים להטלת ערובה והמשכת אחזקתו של העובד הזר או השוהה הבלתי חוקי. החוק מחייב להביא לדיון את העובד הזר בפני בית הדין לא יאוחר מ- 96 שעות מהרגע בו נעצר.

לבית הדין לביקורת משמורת נתונות סמכויות רבות בהן: אישור או ביטול צווי משמורת, שחרור או שינוי תנאי ערובה ועוד. כמו כן, גם העובד הזר רשאי להגיש בקשות אל בית הדין לביקורת משמורת לשם עיון נוסף בתנאי מעצרו או בתנאי הערובה שהוטלה עליו.

אין ספק שאוכלוסיית העובדים הזרים הינה אוכלוסיה מוחלשת שיש לסייע לה ולהגן עליה ולכן לבית המשפט יש את הסמכות והחובה להגן עליה ביתר שאת. על אף שתהליך קבלת אישור עבודה לאזרח זר בישראל הוא אינו תהליך קל, וכל רצונם של העובדים הזרים הינו להתפרס בכבוד במדינתנו, הם עלולים למצוא את עצמם מאחורי סורג ובריח. לכן כאשר עובד זר מצוי במעצר, רצוי לכל מעסיק להשתמש בשירותיו של עורך דין הבקיא בתחום ההגירה, אשר יסייע לשחרורו בליווי קבלת היתר עבודה חוקי.

למידע נוסף בנושא אשרות עבודה לעובדים זרים, פתרון בעיות, יעוץ ועוד- פורטל האזרחות וההגירה לישראל

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים