סוף לזמזום הדבורה?

מחקר חדש מאוניברסיטת סטרלינג מוכיח כי

חומרי הדברה גורמים לדבורים לאבד את הזמזום

 

פרסום

מועצת הדבש: בעולם הורחבו המחקרים על דבורת הדבש

עקב חשש גדול בעקבות היעלמותן המאסיבית

האם זמזום הדבורה יעלם? על פי מחקר שנערך על ידי מדעני אוניברסיטת סטרלינג שהתפרסם השבוע בבריטיש ג'ורנאל נמצא, כי שימוש במינוני חומרי הדברה, ברמות דומות לשימוש בענף החקלאות, גורם לנזק בריאותי בחדק הדבורה, בעזרתו אוספות הדבורים את הצוף ואבקת הפרחים וכן פוגע בזמזום הדבורה.

 

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש אומר, כי בעולם המחקר, מעניקים למחקרים על הדבורים חשיבות עליונה, מאחר והדבורים מאביקות 80%  מייצור גידולי החקלאות בעולם וללא הדבורה לא תתקיים האבקה ולא יהיה מזון מהצומח לאנושות ולחי. "אין ספק, כי הדברת מזיקים וחומרי ריסוס שונים, אנטנות, העדר שטחי בר וחקלאות הם הגורמים להיחלשות דבורת הדבש ועל כולנו לעשות את מירב המאמצים למצוא פתרונות מעשיים ומיידים לבעיה, טרם יהיה מאוחר מידי. אני קורא לממשלה להשקיע יותר במו"פ ומחקר בסיוע לענף גידול הדבורים" אומר מידן.

המחקר יוצג בכנס 'דבורים והאבקה' השנתי ע"ש הטייס והדבוראי זוריק לב, של מועצת הדבש שיתקיים ב-18.12 במשרד החקלאות. בכנס ישתתפו חוקרים, ומומחים מהארץ ומהעולם ויתקיימו דיונים והרצאות מקצועיות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות האבקת הדבורים.

ד"ר פנלופה וייטהורן (Penelope Whitehorn) שהובילה את המחקר באוניברסיטת סטרלינג, אמרה: "התוצאה הראשונית של המחקר, הוכיחה שינויים כמותיים, באיכות הזמזומים, שנוצרו על ידי דבורים שנחשפו לרמות ריאליסטיות של  חומרים ניאונוטינואידים. הוכחנו במחקר, כי דבורי דבש שעסקו בהאבקה ונחשפו לחומרי הדברה, ניזוקו ביכולת רמת הזמזום שלהן וכן ביכולת נמוכה יותר באיסוף גרגרי אבקה".

את המחקר ערכה ד"ר וייטהורן, בשיתוף עם פרופסור מריו ואלג'ו-מרין (Professor Mario Vallejo-Marin)

פרסום

המחקר בחן את סוג זמזום הדבורה המכונה "באזז" buzz pollination , שילוב של זמזום ורטט, שבאמצעותו משתמשות הדבורים בכדי להסיר את האבקה מהפרחים, כך הן יכולות לאסוף אותו. המחקר בחן מושבות דבורים בשטח וגם דבורי 'בומבוס' בחממות ועקב אחרי התנהגותן וזמזומן באמצעות מיקרופונים זעירים, תוך שינוי תנאי ההדברה. לאחר איסוף שעות מחקר ארוכות של התנהגות הדבורים בתנאים שונים של הדברה, ניתחו את האות האקוסטי המיוצר במהלך שימוש ב"באז" ואיסוף האבקה, בכדי לזהות שינויים התנהגותיים ואת רמת איכות הזמזום לאורך זמן. החוקרים גילו, כי חשיפה מתמשכת לחומרי הדברה, ברמות דומות לאלה המצויים בשדות חקלאיים, ערערה בדבורים את היכולת לשימוש ב"באזז" המפיל את האבקה מהפרח ולכן גם פחתה כמות האבקה שנאספה.

ד"ר וייטהורן הסבירה, כי במחקר נמצא שדבורים שלא נחשפו לחומרי הדברה, צברו ניסיון לאורך העבודה והזמן, ושיפרו ביצועיהן באיסוף אבקה, כמו היכולת ללמוד זמזום טוב יותר. אך דבורים אשר באו במגע עם חומרי הדברה, לא אספו אבקה ברמה גבוהה למרות שצברו ניסיון זהה. הניסוי הראה, כי דבורים שנפגעו מהדברה אספו בין 47% ל- 56% פחות אבקה לעומת הדבורים שלא נפגעו.
פרופ' ואלג'ו-מרין אמר: "לממצאים שלנו יש השלכות על ההשפעות של חומרי הדברה על אוכלוסיות דבורים, כמו גם על שירותי ההאבקה שהן מספקות לגידולי החקלאות. ממצאים אלו חייבים להדליק נורה אדומה מאחר והפגיעה תהיה בכל מושבות הדבורים". עוד מוסיף פרופ' ואלג'ו-מרין, כי השלב הבא במחקר זה, יהיה הקמת מנגנון שבאמצעותו ניתן יהיה לבדוק האם חומרי ההדברה משפיעים על הזיכרון של הדבורים והיכולת הקוגניטיבית שלהן, אנו מאמינים שאכן קיימת השפעה שלילית, והשפעה זו פוגעת ביכולת האבקה שלהן".

 

מנתוני מועצת הדבש: בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 110,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.           

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

כ-23 מיליארד ש"ח בשנה מתבזבזים: הדו"ח השנתי של לקט ישראל, בשיתוף המשרד להג...

9 בינואר 2024

סוף סוף נפתרה תעלומת  עגבניות השרי בחלל

17 בדצמבר 2023

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים