מאגד חקלאות מדייקת של רשות החדשנות מושק בהשקעה של כ-60 מיליון ש"ח

ב- 1 לינואר 2018 החל לפעול מאגד פנומיקס המתמקד בחקלאות מדייקת, קרי, פיתוח טכנולוגיות גנריות למדידת מאפיינים נצפים (פנוטיפ) של גידולים חקלאיים במטרה לייעל את הפעילות החקלאית. במאגד חברות 4 מוסדות מחקר- אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה, הטכניון והמכון הוולקני, ו-6 חברות טכנולוגיות: אלביט, אופגל וסנסילייז, וחברות האגריטק הזרע, תרביות ראש הנקרה (רה"ן) ואבוג'ן. המאגד צפוי לפעול במשך 3 שנים הקרובות בהיקף תקציב של כ- 60 מיליון ₪. אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "שילוב התעשייה בשטח והמחקר האקדמי עתיד להשיא את רמת החדשנות של המו"פ במאגד, ולהניב טכנולוגיות חקלאיות אשר ישמשו לא רק את ישראל, אלא מספר רב של מדינות נוספות".

 

מאגד פנומיקס צפוי להתמקד בפיתוח טכנולוגיות גנריות למדידת מאפיינים נצפים (פנוטיפ) של גידולים חקלאיים, באמצעות שימוש בטכנולוגיות מחשוב וחישה מרחוק. המאגד מפגיש בין חברות טכנולוגיה בולטות בתחום החקלאות והאגריטק- אלביט, אופגל סנסילייז, הזרע, תרביות ראש הנקרה (רה"ן) ואבוג'ן, לבין מוסדות מחקר אקדמיים מובילים- אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה, הטכניון והמכון הוולקני. מוסדות מחקר אלו מייצגים אספקטים שונים של הדיסציפלינה, נוסף על תרומת פנוטייפינג בהיקפים גדולים ובמהירות אשר תועיל מאוד להשגת חקלאות מדייקת והשבחת זנים.

פרסום

 

מדידת המאפיינים הנצפים (פנוטיפ) של הגידולים החקלאיים תתבצע באמצעות מערכת איסוף נתונים (רבת חיישנים) שתוכל לנוע במרחב החקלאי (חממה, שדה או מטע), ולאסוף הדמאות רבות וכלי אנליזה לניתוח ולאפיון המידע הוויזואלי. לדוגמא: גובה הגבעול, תקינות עלים (צורה, צבע, טקסטורה), תכולת מים וכלורופיל; ופרמטרים ספציפיים לזיהוי מוקדם של מחלות או מזיקים.

 

כלי האנליזה יאפשרו לקשור בית תכונות ויזואליות שונות ולעבות את הידע לייעול הפעילות החקלאית. הממצאים יסייעו לחקלאים לקבל תמונת מצב מדויקת לגבי התפתחות גידוליהם ולהגיב בהתאם. זאת, לעומת הערכות גסות או חלקיות שנעשות כיום, שלעיתים אף מגיעות מאוחר מדי לגבי בעיות כגון השקיה דישון או מזיקים.

 

תועלת נוספת היא במתן הערכות של היבולים הצפויים (כמויות ואיכויות) בשלב מוקדם של הגידול. היתרון היחסי של המאגד הנוכחי טמון בשילוב הייחודי בין חברות אגרו מתקדמות ומובילות בתחומן כמו אבוג'ן והזרע, עם חברות טכנולוגיה שפיתחו אמצעי חישה לשימושים אחרים כמו אלביט ונדרשות בעיקר לעשות התאמות לשוק החקלאי. ממשק מסוג זה הוא לא מובן מאליו וייתכן שאף ייחודי בעולם. החדשנות העיקרית היא יישומית בפיתוח אבני בניין גנריות שיאפשרו בניית כלים מתקדמים לאפיון פנוטיפים לחקלאות בצורה מקוונת.

פרסום

 

בשלב זה המאגד בוחן טכנולוגיות שונות שקשורות להיבטים השונים של התחום: אמצעי חישה, data mining, machine learning, annotation techniques ועוד. זאת בכדי למצוא מענים אופטימליים לפלחי שוק שונים. בשנה הראשונה של התכנית, חברי המאגד יפתחו כלים לנרמול הנתונים ולאחסונם, לתחזוקת המידע וכלי האנליזה בענן (נגישות), וילמדו את המכונה לזהות בצמח את הגבעול, העלה והפרי. בטווח הרחוק יותר, חברות שעוסקות בהשבחת זנים (הכלאה או גנטיקה) יוכלו לבצע במסגרת המאגד מחקרים וניסויי מעבדה ושדה מקיפים יותר מבחינת השקעת זמן ומשאבי כוח אדם, ולהגיע לתוצאות משופרות.

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

קומפקטוס עין החורש מציגה : סטנדרט חדש בתחום חקלאות אורבנית

17 במרץ 2024

בי-יו דבש חוברת למכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) לפיתוח טכנולוגיה הרותמת ת...

29 בפברואר 2024

פיתוח פירות וירקות המתייבשים באופן עצמאי על הצמח

21 בינואר 2024

מלגות בסכום כולל של מעל רבע מיליון שקלים לסטודנטים מצטיינים לחקלאות שיתנדבו...

18 בדצמבר 2023

מוצר חדש: תי-קו-מיקס - מערכת ייצור תה קומפוסט לחידוש פוריות קרקע בשטחים קטנ...
פטנט ישראלי: 70 ירקות ועשבי תיבול - בחבית אחת!
קומפקטוס עין החורש מציגה : סטנדרט חדש בתחום חקלאות אורבנית

17 במרץ 2024

בי-יו דבש חוברת למכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) לפיתוח טכנולוגיה הרותמת ת...

29 בפברואר 2024

פיתוח פירות וירקות המתייבשים באופן עצמאי על הצמח

21 בינואר 2024

מלגות בסכום כולל של מעל רבע מיליון שקלים לסטודנטים מצטיינים לחקלאות שיתנדבו...

18 בדצמבר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים