חקלאי פארן מנצלים הטמפרטורות הנמוכות לטיפוח כרמי ענבי מאכל מקדימים

חקלאי פארן מנצלים הטמפרטורות הנמוכות

לטיפוח כרמי ענבי מאכל מקדימים

המתחרים בייבוא ענבי איכות תוך חיסכון בכוח אדם

פרסום

 

הכרם הדרומי ביותר שניטע לצורך ניסוי בפארן, יישוב הממוקם באזור בעל טמפרטורות נמוכות, הניב ענבים איכותיים במיוחד. נטיעת כרם ענבי המאכל עצי נשירים, אינם אופייניים לגידולי המדבר, עקב הקור הכבד השורר באזור פארן, בניגוד לישובים אחרים בערבה, בעלי טמפרטורות גבוהות יותר. באזור פארן כ-4 מעלות נמוכות יותר, בהשוואה לאזור חצבה. בעונת החורף קרים במיוחד, כשהטמפרטורה יורדת מתחת לאפס, עובדה המצמצמת את מגוון הגידולים האפשרי, הנזקים החקלאיים גדולים, מאלה הנגרמים בשטחי חקלאות אחרים בערבה. בנוסף, איכות המים המגיעה לאזור משפיעה גם היא על איכות התוצר החקלאי.

תוצאות הניסוי מראות, כי כרמי ענבים המניבים את שילוב היתרונות של הוזלת השימוש בכוח אדם יחד עם אתגר פערי המעלות ואיכות המים הנמוכה המגיעה לערבה, הינם זנים חצי מסחריים של חקלאים מאזורים אחרים בארץ כדוגמת לכיש, זני ה-8030 והביג פרל. שני זני ענבים אלו בעלי דמיון רב בניהם, כאשר מייחד אותם גרגר בולט, אשכול גדול והחשוב מכל הם כמעט ואינם מצריכים עבודה על האשכול בדילול הגרגרים. אותם הזנים נבחנו במו"פ ערבה תיכונה, על מנת לבחון האם יתאימו לגידול בהיבט הטיפולים האגרו-טכניים, והתבררו כמתאימים ביותר.

דפנה הררי, חוקרת תחום המטעים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית אומרת: "מדובר בהצלחה חשובה לגידול ענבים איכותיים בערבה שיתחרו עם הייבוא הקיים. אמנם למחקר עוד אתגרים רבים, אך כבר בעונה הקודמת ראינו, כי התקבל יבול מוקדם בכמות גבוהה, גדלו ענבים גדולים אך חסרי 'כתפיים' המקנים לאשכול את הצורה המשולשת האופיינית לו" היא מסבירה. "כעת אנחנו בוחנים שילוב של טיפולים אגרוטכניים שונים כמו שימוש בווסתי צמיחה וזינוב כדי לקבל אשכול יפה ומטופח יותר".

המחקר נערך בהמשך לדיון מקצועי שנערך בשיתוף חקלאי האזור עם חוקרים מתחום המטעים מטעם מו"פ ערבה ומדריכי שה"מ (שירות הדרכה מרחבית של משרד החקלאות), הוחלט לערוך מחקר, הבוחן מהם הזנים האידיאלים לגידול זן ענבים מוקדמים למאכל במושב פארן וסביבתו על חלקת ניסוי בגודל כ-10 דונם. מחצית מהחלקה הוקצה לגידול כרם ענבי מאכל מזנים שונים ומחצית לנשירים של עצי משמש, אפרסק ונקטרינה. חשוב לציין, כי נכון למחקר זה, זן ענבי ה- SBS , "Early Sweet" עודנו מהווה כזן הענבים המוביל באיכות וכמות הגידול בקרב חקלאי הערבה, שכן ל-SBS פוריות גבוהה ומתיקות עשירה. ואולם, התנאים באזור היישוב פארן מצריכים אופן גידול תחת חממת פלסטיק המניב כרמים בעלי אשכולות צפופים עם זטרת (גרגרים קטנים בתוך האשכול מלבד הגרגרים הגדולים). בעיה זו ניתן לפתור בעבודת כפיים מרובה המצריכה השקעת כ- 12 ימי עבודה עבור כל דונם של כרמים, אך כאמור מאחר ועלות כוח האדם הינה מרכיב כבד בגידול החקלאי, חוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית בתחנת "יאיר" בחצבה,  מחפשים זנים נטולי הזטרת או אשכול צפוף, על מנת לצמצם את היקף העבודה על האשכול באופן משמעותי. עד למחקר הנוכחי, לא נמצא זן חדש שראוי להחליף את ה-SBS .

פרסום

כמו כן, החוקרים מנסים להתגבר על האתגר הכלכלי בשיווק הענבים. בהתאם לכך, המו"פ מנסה להתחרות בזני ענבים המיובאים ארצה עד חודש מאי, ולנצל את מזג האוויר הייחודי באזור על מנת שאפשר יהיה לקטוף כמות מאסיבית כבר בחודש אפריל. אלו כאמור "זנים מקדימים" משום שהענבים שומרים על איכותם וערכיהם חרף העובדה שהם גדלים בטרם העונה המיועדת לכך. בצורה זו ניתן לשמור על מחזוריות כמעט שנתית של  גידול ענבים בארץ. את חלקת הנשירים חילקו לשני מאפייני השקיה: מים באיכות גבוהה (0.EC1), ומים באיכות נמוכה יותר (0.EC2) שניהם נחשבים למים באיכויות גבוהות יותר מאשר מי הקו המקומיים ( 3EC), אך תמהיל שלהם דומה לאיכות המים שבעתיד אמורים להגיע לערבה (1.6 EC ). ההנחה עליה התבססו חוקרי המו"פ היא כי השקיה עם מים מליחים, יוצרת הצטברות מלחים בגזע שהיא כמו סתימת עורקים עד למותו של העץ. הכרם בדומה לנשירים, הושקה במים מותפלים מהולים בהם הישוב כאמור עתיד להשתמש.

כמו כן, בחלקת הכרם שבתחנת המחקר והפיתוח בפארן נבחנו זני פרי שטופחו עבור כלל החקלאים על ידי ד"ר אבי פרל במכון וולקני שבבית דגן. פרל פיתח מספר זנים שונים כאשר מספר פרמטרים הנחו אותו: רמת דילול נמוכה של אשכולות הענבים, כמות ואיכות היבול, גודל גרגרי הפרי ורמת המתיקות. החוקרים במו"פ ערבה בדקו התכנות של 4 זני ענבי מאכל, כאשר שניים נפסלו בשל התעוררות מאוחרת ופוריות נמוכה בהתאמה.

תוצאות המחקר, זני הענבים החדשים וכן גידולים חדשים נוספים, יוצגו במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, תחנת 'יאיר', בחצבה, בתאריכים 30-31.1.2019. במהלך התערוכה יציגו מעל 200 חברות מובילות את החידושים בתחום החקלאות. התערוכה משתרעת על שטח של 15 דונם, במהלכה יפתחו חוקרי המו"פ את שערי החממות לראות וללמוד על התוצרת החקלאית והפלא המתקיימים בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד! הכניסה חינם!

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים