חקלאות בישראל – הרבה דברים שכדאי לדעת

מדינת ישראל הפכה בשנים האחרונות לאחת המדינות המובילות בעולם בענף החקלאות. הישגי ומוניטין החקלאות של ישראל, כיום כבעבר, ממשיכים להוות "אבן שואבת" למדינות רבות בכל העולם.
ישראל הקטנה הינה ממציאה גדולה – שמה של ישראל הולך לפניה בארצות רבות ברחבי הגלובוס, ומדינות רבות אף נשענות על הידע החקלאי הישראלי לייצור יומיומי של תוצרת חקלאית טרייה בתחומם. המחקר והפיתוח הישראלים מהווה מקור גאווה ומוניטין לישראל הן בתחומה והן במדינות מעבר לים. ישראל ידועה כמי שהמציאה את עגבניות השרי, את הטפטפות ושלל המצאות חדשניות בתחום החקלאות.
מדינת ישראל הינה אחת המדינות הצפופות ביותר בין המדינות המפותחות, וקצב גידול אוכלוסייתה גבוה. כמות השטחים הבנויים גדלה על חשבון השטחים הפתוחים. למרות זאת, החקלאות הישראלית מתאפיינת בהתייעלות מתמדת בתמורה לגורמי ייצור, במיכון להפחתת הצורך בידיים עובדות, במחקר ופיתוח ציבורי מהטובים בעולם ובהתייעלות מתמדת בשימוש במים.
חוזקה של חקלאות ישראל מתבטא ביעילותה ובחדשנותה פורצת הדרך. במדינה ברוכת ימי חום ושמש, שהיסטורית היו בה  מחסור  חמור בקרקע ומים, חקלאות יכולה להתקיים רק אם היא מתקדמת ויעילה ביותר. הפריון בחקלאות הינו הגבוה מכל ענפי המשק, התפוקה החקלאית ליחידת גורמי ייצור, קרקע ומים הינה מהגבוהות בעולם.
ישראל מובילה בעולם בהיקף השימוש במים שאינם ראויים לשתייה ובייעול וחיסכון בשימוש במים בחקלאות. בענפי החי, הפרה הישראלית מובילה בתפוקת החלב השנתית. הישגי ומוניטין החקלאות של ישראל, כיום כבעבר, ממשיכים להוות "אבן שואבת" ובסיס לתוכניות שיתוף חקלאיות מגוונות עם המדינות המתפתחות. מיקומה הגיאוגרפי של ישראל באזור אקלימי ים תיכוני ובפאתי המדבר הופכים את הישגיה בתחום החקלאי והפיתוח לרלבנטיים ביותר למדינות המתפתחות.

הידעת?

  • עגבניות השרי האהובות בכל העולם, הן למעשה פיתוח חקלאי ישראלי.
  • פיתוח ישראלי מהפכני מצא שיטה לפריטת רימונים המאפשר שיווק גרעיני רימון כמוצר ‏נוחות לצרכנים.
  • ענף התמר הוותיק ששימש כסמל ישראלי עוד בתקופת המקרא, הפך לגידול עיקרי בערבה, בבקעה ובעמק-הירדן, והזנים הישנים מפנים את מקומם לתמר המג'הול הגדול והטעים. ישראל היום מייצאת תמרים, והביקוש למג'הול הישראלי, באירופה בעיקר, גדול.
  • משק החלב הישראלי הוא אחד המובילים בעולם בנושאי חדשנות וטכנולוגיה בתהליך הייצור, בקרת איכות החלב, רווחת בעלי חיים והבטחת בריאות העדר.
  • ישראל פיתחה זן חדש של חצילים ללא חרצנים, ולכן הם אינם מרים, ואף סופחים פחות שמן בטיגון, לכן יותר בריאים.
  • במינהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) של משרד החקלאות מצאו פתרון לבעיית הריח העז של הגויאבה ופיתחו זן מיוחד של גויאבות ללא ריח. ישראלים רבים סובלים מריחו החזק של פרי הגויאבה, חלקם אף נרתעים לאוכלו בשל ריחו הדומיננטי.
  • מדינת ישראל מדרבנת אנשים להוציא את עדריהם למרעה גם בשביל למנוע שריפות: המרעה מדלל את העשבים ויוצר חלקות ללא עשב, כך שהשרפה נבלמת ולא מתפשטת.
  • הגבינה הצפתית, אחת הגבינות הפופולריות בישראל, יוצרה במקור עוד במאה ה-19 על ידי בני צפת.
  • חלב העזים מושפע מהסביבה בה העז חיה וממזונה, ונחשב בעבר למרכיב עיקרי בתזונה הים תיכונית, אך הלך ונעלם עם התיעוש. בשנים האחרונות, בעקבות תכונותיו הבריאותיות הרבות, הוא חוזר לאט למרכז הבמה.
  • הדברה ביולוגית היא סוג של הדברה "ירוקה" המשתמשת ביצורים חיים לביצוע דילול של אוכלוסיית המזיקים, בדיוק כמו שרשרת המזון בטבע.​
 משרד החקלאות
Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

כ-23 מיליארד ש"ח בשנה מתבזבזים: הדו"ח השנתי של לקט ישראל, בשיתוף המשרד להג...

9 בינואר 2024

סוף סוף נפתרה תעלומת  עגבניות השרי בחלל

17 בדצמבר 2023

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים