השפעת איכות המים וגורמים נוספים על יעילות השימוש בקוטלי עשביה

אופיר יואל

אגרונום- "אדמה אגן"

הדברת עשבים יעילה אינה מסתיימת בבחירת קוטל העשבים המתאים לגידול ולהרכב מיני העשבים  בחלקה.

פרסום

לאחר שעשינו סיור בשדה והתרשמנו מהרכב העשבים ,גילם \גודלם, בחרנו בקוטל/י העשבים הנראים לנו כמתאימים ביותר ולקחנו בחשבון את יתר הפרמטרים, אנו ניגשים למלאכת הריסוס שהיא הבאת מולקולת החומר הפעיל אל אתר המטרה בעשב.

למים שבסביבת התכשיר השפעה מכרעת על טיב הפעילות ,שאריתיות החומר ועוד. השפעתם מתבטאת כבר במיכל הריסוס, לאחר מכן על פני הצמח ולבסוף גם בקרקע.

מספר גורמים משפיעים על התנהגות התכשירים :תואריות שונות, תוספים ומשטחים וכן חומציות הקרקע.

  • תוארית התכשיר– זוהי הצורה שבה קוטל העשבים נמכר לחקלאי (פורמולציה). היא מורכבת ממרכיבים שונים וכוללת בתוכה את החומר\חומרים הפעילים (active ingredient) וכן חומרים נוספים. מספר דוגמאות לסוגי תואריות הנפוצות בשוק:

תרכיז נוזלי (Soluble Liquid) – דו-קטלון, דשן נוזלי

אבקה מסיסה (Soluble Powder) – דשן

*אבקה רחיפה (רטיבה) (Wettable Powder, WP) – דיאורקס אבקתי

*גרגירים רחיפים  – (Water Dispersible Granules, WDG)  גלין

*תרכיז רחיף (Soluble Concentrate) – כותוגן, אטרנקס

*תרכיז מתחלב(Emulsifiable Concentrate)  – אלאנקס

אנקפסולציה – שחרור איטי

אורגנו-חרסית – שחרור איטי

*תואריות אלה חייבות בערבול מתמיד בשל הפרדת פאזות ושקיעה שנוצרת באם החומר סטאטי.

ב) תוספים וחומרים משטחים– תפקידם להקטין את מתח הפנים של הטיפות ולהגדיל את שטח המגע בין הטיפה לפני העלה. תפקיד נוסף של המשטחים הינו להגדיל את שיעור ההישארות של הטיפות על פני העלה ולעתים – להמיס חלק מהשעווה האפיקוטיקולרית ולאפשר חדירה לתוך הקוטיקולה .

בשוק קיימים מספר משטחים: משטח נוניוני שהינו ללא מטען. משטח זה נפוץ מאוד כדוגמת משטח Dx. החלק ההידרופילי נקשר למים והליפופילי לשומן כשעווה על פני העלה. משטחים אניוניים- טעונים שלילית בחלק ההידרופילי ( משטחים נדירים ביותר). משטחים קטיוניים- בעלי מטען חיובי, נפוצים מאוד ופעילים בעצמם אך לא קיימים בחקלאות, לדוגמא משטחים  הקיימים בתוך שפתון. משטחים על בסיס שמן(Crop oil concentrate)   -משמשים בעיקר בתואריות של קוטלי דגניים. משטחים שהם גם בופרים- (לדוגמא BB 5) ומשטחים על בסיס אורגנו-סיליקון- כגון L 77 או דילווט שהינם יעילים ביותר גם בריכוזים נמוכים.

ג) התרסיס– את התוארית מכניסים לתוך המים שבמרסס (במקרים נדירים – מפזרים כמות שהיא) ומקבלים תרסיס שהוא: תמיסה אמיתית כמו סוכר במים או דשן נוזלי, תרחיף –Suspension חלקי מוצק מפוזרים במים או תחליב Emulsion  חלקיקי נוזל שמנוני מפוזרים במים.

השפעת איכות המים בתרסיס- מים "קשים" מכילים מינרלים בריכוז המשפיע על פעילות קוטלי עשבים רבים . במקרים מסוימים ניתן להתגבר על כך על ידי תוספת של גפרת אמון .

מים מושבים (קולחים) אינם ראויים לריסוס קוטלי עשבים בגלל תכולת חומר אורגני מסיס, דטרגנטים שונים ומינרלים המשפיעים על זמינות קוטלי העשבים. בשימוש בקולחים תוספת של גופרת אמון לא תסייע. חומציות התרסיס משפיעה על שיעור קליטתם של קוטלי עשבים רבים שהם חומצות חלשות, קרי, ככל שמי התרסיס חומציים יותר ,קליטת קוטלי העשבים לתוך תאי הצמח הינה טובה יותר.

פרסום

"ראונדאפ "(גלייפוסאט) כדוגמא: הגלייפוסאט כחומצה חלשה הוא כלאטור (Chelator) של מתכות שהם מקרו ומיקרו נוטריאנטים: (Ca, Co, Cu, Fe, K, Mg, Mn, Ni, Zn)  הם מנטרלים אותו (והוא אותם) במי התרסיס, בקרקע וגם בצמח. לאיכות המים בתרסיס השפעה גדולה מאד על פעילות הגלייפוסאט.

השפעת איכות המים על התנהגות קוטל העשבים בקרקע-

קליטת קוטלי עשביה מן הקרקע על ידי צמחים נעשית אך ורק מתמיסת הקרקע, להוציא קליטת חומרים נדיפים הנעשית בחלקה מהפאזה הגאזית של הקרקע.

החרסית טעונה שלילית ולכן קטיונים (הטעונים חיובית) נספחים אליה חזק. קוטלי עשביה הטעונים חיובית כמו "דוקטלון", נספחים חזק לקרקע ולכן יציבים ,לא זמינים ולא שאריתיים.

החלחול או התנועה בקרקע תלויים בתכונות הכימו-פיסיקליות של התכשיר: (מסיסות במים, ליפופיליות-הידרופיליות, מטען, היספחות( ,הרכב ומבנה הקרקע (pH, מים, חרסית, חומר אורגני,  אגרגציה), כמות המים ואיכותם וכן שיטת ההשקיה  (טפטוף מול המטרה).

לסיכום, לאיכות המים וגורמים נוספים השפעה ניכרת על יעילות ההדברה ותגובת הגידול

איכות המים ותכונות התכשיר ישפיעו על בחירת המשטח ובכך ישפיעו על הישארות טיפות התרסיס על העלה וחדירתו פנימה.

ידע והכרת החומר יאפשרו שיפור היישום,  הפחתת מינונים, שיפור ההדברה ואיכות הסביבה.

תודה לפרופסור ברוך רובין על המידע ,הייעוץ המקצועי והסיוע בהכנת הסקירה.

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

איך לגדל לבד ירקות בגינה

7 בנובמבר 2023

התמודדות עם מחלת פוזריום הנבילה בחצילים בחוף הכרמל - בחינת הרכבות ויישום תכ...
סחף קרקע - מדד הסחף כלי דיגיטאלי ראשון
שדרוג איכות הפלפל האדום בערבה -טכנולוגיה חדשה להסרת המלח ממי השקיה מבלי לסנ...
זרעי מלפפון - מזרעים לקציר: שליטה באמנות ייצור המלפפונים
הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

איך לגדל לבד ירקות בגינה

7 בנובמבר 2023

התמודדות עם מחלת פוזריום הנבילה בחצילים בחוף הכרמל - בחינת הרכבות ויישום תכ...
סחף קרקע - מדד הסחף כלי דיגיטאלי ראשון
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים