קיווי "מזון על" – גם לשינה טובה

מאת לוטי זילברמן

הפרעות שינה זו בעיה נפוצה מאוד בכל העולם וגם בארץ, וזה פוגע בכל הגילאים.

ב-3 לדצמבר 2013 התפרסם מחקר שמצא שהקיווי יכול להשפיע על איכות השינה וכמות השינה.

פרסום

הקיווי מוכר לנו כפרי בריא שמוסיפים אותו לסלט פירות. יש כאלה שאוהבים אותו ואחרים פחות. כדאי לדעת שהוא עשיר בויטמין C ויש לו תכונות של נוגד חימצון המחזקות את המערכת החיסונית שלנו, מגביר את ההגנה של התאים וגם מתקן אותם. מחקרים מצאו שבזכות הכמות הגדולה של סיבים, הפרי מסייע בהגנה על הלב ועל מערכת הנשימה.חוקרים מצאו שקיווי טוב לילדים עם בעיות נשימה. לאור כל התכונות האלה, זה לא מפתיע שהקיווי שנכנס לרשימת "מזונות על" המכיל מזינים חשובים שמגנים על הבריאות.

הממצאים החדשים בנוגע להשפעת הקיווי על איכות השינה הופכים את הקיווי למזון על אמיתי. חוקרים מטאיוון, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טייפה חקרו את ההשפעה של צריכת קיווי על השינה. הם מצאו שצריכת קיווי על בסיס נקשרה לשיפור משמעותי באיכות השינה ובכמותה. המחקר נעשה על 22 נשים ושני גברים בגילאים 20-55, כולם סבלו מהפרעות שינה שונות. הניסוי נעשה במשך 4 שבועות במהלכם המתנדבים קיבלו 2 קיווי כשעה לפני השינה. החוקרים עקבו בקפידה אחר המתנדבים ורשמו דרך שאלון סטנדרטי ושעוני מעקב צמודים בשורש כף היד שמדדו את איכות וכמות השינה. אחרי4 שבועות של צריכת הקיווי החוקרים מצאו שיפור משמעותי בכמה מדדים של איכות השינה:

  • אנשים נרדמו מהר יותר. זמן שנרדמות ירד ב-35.4%.
  • אנשים ישנו היטב. שכיחות ההתעוררות אחרי שנרדמו ירדה ב-28.9%.
  • איכות השינה השתפרה, לפי התגובות הנבדקים בשאלונים הסטנדרטים
  • יעילות השינה עלתה – מדד זה נקבע לפי היחס בין זמן השינה לזמן השהייה במיטה. נרשמה עלייה ממוצעת של 13.4% ביעילות השינה.

מיכאל בראוס PhD, מוסמך בפסיכולוגיה קלינית על ידי American Board of Sleep Medicine טוען שיש מידה משמעותית של שיפור באיכות, כמות ויעילות השינה. החוקרים מתכוונים להמשיך ולחקור את היעילות של הקיווי, אבל הם חושבים שזו התחלה מרתקת.

מה ההסבר של התועלת של הקיווי לשינה? ישנן כמה תכונות ספציפיות לקיווי שעשויים להסביר את הממצאים: עצמה גבוהה כנוגד חימצון ורמה גבוהה של סרוטונין.

השפעתו כנוגד חימצון מקנה לפרי את היכולת לשפר הרבה בעיות בריאות ומכאן גם לשפר בעיות של שינה. הקשר בין מזונות עם תכונות ניטרול רדיקלים חופשים ובעיות שינה זה נושא שרק בשנים האחרונות התחילו לחקור ולהבין. מחקרים אחרים מצאו ששינה לא טובה קשורה עם ירידה של רמת נוגדני חימצון בגוף, ותיקון הכמות של עשוי לשפר את מצב השינה.

בנוסף לקיווי רמה הגבוהה של סרוטונין. חמר זה הוא הורמון המתפקד כניורו טרנסמיטר ומעורב בשורה שלמה של תיפקודים פסיכולוגים. יש לו השפעה על מערכת העיכול ועל תיפקוד הלב וכלי הדם, ומשפיע על הזיכרון והלמידה. מחסור בסרוטונין נחשב כגורם לדיכאון והפרעות במצב רוח. הקשר בין הסרוטונין ודיכאון אינו מובהק, ויש וויכוח בנושא בין מדענים. בהקשר לשינה ההשפעה של הסרוטונין ברורה ולא מוטלת בספק. הוא משפיע בכמה שלבים של השינה, כולל היכולת להרדם והמשך שינה במהלך הלילה. ההורמון מסדר את שלבי השינה ועוזר גם להתעוררות בבוקר. החוקרים הגיעו למסקנה ששינויים ברמת הסרוטונין יכולים לפתור בעיות השינה.

פרסום

קיווי אינו המזון היחידי היכול להשפיע על השינה. ישנם גם מזונות אחרים שיכולים לעזור. מזונות עשירים במגנזיום ואשלגן עוזרים להרגע. זה כולל עלים ירוקים כההים, בננות, אגוזים, גרעינים, פרי הדר, עגבניות, סיבים מלאים ועוד. מזונות עשירים בסידן מעלים את רמת המלטונין בגוף, הורמון אחר שעוזר לשינה. ישנם גם כדורי מלטונין שאפשר לקבל אותם רק עם מרשם רופא. קבלת מלטונין מממזון זה כמובן בריא יותר כיוון שמקבלים גם מרכיבים אחרים של המזון שעוזרים לכלל בריאות שלנו. מזונות עשירים בסידן הם מוצרי חלב, אגוזים, גרעינים וסיבים מלאים.

לסיכום

אומנם זה מחקר חדש על מספר קטן של נבדקים, אך אין בעיה ליישם אותו. המדובר בפרי עם תכונות רבות שיכול לעזור לכלל הבריאות שלנו, ללא תופעות לווי של תרופות. אם זה לא יסייע להרדם, יהיו לו השפעות אחרות חיוביות.

המחקר התפרסם ב3/12/2013 באתר רפואי WEBMED והחוקר הראשי מאחל לנו "חלומות פז"

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתבות נוספות

אלרגיה לבוטנים ? בשורה לבעלי אלרגיה לבוטנים:
טיפים לאחסון פירות וירקות
האם כש אבוקדו שחור הוא מקולקל
איך לאחסן נכון תפוחי אדמה שלא יתקלקלו
פירות יבשים בריא או לא בריא
דבש - האנטיביוטיקה של הטבע לעונת החורף
אלרגיה לבוטנים ? בשורה לבעלי אלרגיה לבוטנים:
טיפים לאחסון פירות וירקות
האם כש אבוקדו שחור הוא מקולקל
איך לאחסן נכון תפוחי אדמה שלא יתקלקלו
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים