חברת "Solaris Synergy", פיתחה טכנולוגיה להפקת חשמל מקרני השמש

מאת: יוסי פישר
מנכ"ל Solaris Synergy

עקב המחסור החמור במים, הייתה מדינת ישראל מאז ומתמיד כר פורה לפיתוח טכנולוגיות מים חדשניות, וכדי לתמוך בחדשנות זו ולהרחיב את האופק הטכנולוגי של החברה, הקימה "מקורות" את יחידת ®WaTech  המגישה סיוע לחברות הזנק טכנולוגיות, במספר אופנים, לצורך השלמת פיתוח מוצריהן עד ההשקה המסחרית. אחת מן החברות האלה היא חברת הזנק ירושלמית בשם " Solaris Synergy"   (בקיצור Solaris), אשר פיתחה טכנולוגיה היוצרת סינרגיה בין מים לבין שמש וזאת על מנת לתת מענה לאחת הבעיות החשובות של ימינו… מקורות האנרגיה.
סינרגיה חשובה בין חשמל לבין מים, שכן כך המים מקררים את התאים הסולריים ומבטיחים כי תישמר יעילות גבוהה (כשהתאים מתחממים, היעילות יורדת). כמו כן, קיום מערכת הפקת חשמל  צפה על פני המים יוצר הצללה על פני המים ומקטינה את אידוי המים.
אנרגית השמש כבר הוכיחה את עצמה כאחת הגישות היעילות והירוקות ביותר לעמידה בדרישות הגוברות בעולם לאנרגיה חשמלית. הפקת חשמל באמצעות תאים פוטו-וולטאים (PV cells) תופסת תאוצה עולמית ברחבי העולם, ומספר ההתקנות הולך וגדל.
אחד האתגרים המרכזיים העומד בפני יישום PV הוא הקרקע הדרושה עבור המתקנים. במקומות רבים בעולם, הקרקע היא משאב במחסור. אחד הפתרונות שהוצעו הוא שימוש במשטחי תאים סולריים על פני גופי מים "תעשייתיים" אותם ניתן למצוא במקומות רבים. גופי מים כאלה הם למשל: מאגרי מי-השקיה הנמצאים באזורים חקלאיים, מאגרי מים ואגמים המזינים תחנות חשמל הידרו-אלקטריות, אגמים מלאכותיים המשמשים לגידול דגה, תעלות מים וכו'.

באתרים אלו, טמונים אתגרים טכנולוגיים סבוכים הנוגעים בהתקנת משטחי תאי PV על פני המים. למרות החסרונות, חברות מעטות, נכנסו לנישה זו והשלימו מספר התקנות, אך העלות עדיין גבוהה ומהווה חסם להפצה נרחבת של היישום.
חברת Solaris היא חברת טכנולוגיה ישראלית המציעה כיום פתרון בר-קיימא לאתגר. מתקני Solaris המותקנים כאשר הם צפים על פני המים נקראים : “Floating Photo-Voltaic) ”FPV ) והם מבוססים על טכנולוגיה פורצת דרך השוברת את תבנית המחשבה שהייתה מקובלת עד היום, ומפיקה חשמל מקרני השמש בעלות שוות-ערך לעלות החשמל אצל היצרנים, והיא בת תחרות מול מערכות סולאריות הממוקמות על הקרקע. זאת, הודות למינוף

(leveraging) השימוש בפני המים. חברת Solaris פיתחה מערכת חדשנית להפקת אנרגיה חשמלית סולארית המאפשרת להשתמש במאגרי מים כגון סכרים הידרו-אלקטריים, אגמים, ובריכות על מנת להפיק חשמל באופן יעיל ונקי. בפתרונה של Solaris מיושמת גישה חדשנית לפתרון הבעיות העיקריות שבעטיין העלות גבוהה, בכך שנמנע הצורך במשטח צף עליו מותקנים תאי PV רבים; תחת המבנה עליו קבועים כל התאים, המערכת משתמשת בתכנון המוגן בפטנט, לפיו משטחי תאים (PV panels) צפים על פני המים באופן עצמאי, ללא שימוש במבנה מורכב המקבע את כולם. השלמות הגיאומטרית של סריג משטחי התאים מאובטחת ע"י תיכון המשתמש בכבל לצורך עיגון סריג של משטחים צפים נושאי תאים, כאשר הכבל עצמו מעוגן על מבנה עילי צף, קל משקל וגמיש. יכולת המבנה העילי הקל לעמוד בכוחות הרוח מתאפשרת  ע"י מנגנון ציפה של משטחי התאים, המתאם באופן אוטומטי את זוויות משטחי התאים בהתאם לכיוון הרוח הפוגעת בהם, ומקטין את העומס על מערכת המבנה הצף. המערכת מתוכננת כך שתוכל לעשות שימוש בכל תא PV הקיים בשוק, והיא מאפשרת ניקוי מהיר ויעיל ופעילות תחזוקה נאותה ופשוטה.

פרסום

החל משלב מוקדם, Solaris נתמכה ע"י ®WaTech. ההתקנה הניסיונית הראשונה של טכנולוגיית תאים צפים הייתה במאגר "תקומה" של מקורות, שהוגדר ע"י ®WaTech כאתר ניסוי. אתר ניסוי ייחודי זה סיפק לחברת ההזנק אפשרות להוכחה ראשונית של הטכנולוגיה. יחידת  ®WaTech מספקת סיוע טכנולוגי ומבצעי שעזר להאיץ את  ביצוע הניסוי הנוכחי , פיתוח המערכת וקידומה לשלב המסחרי.

בימים אלו הושלמה בהצלחה התקנה של המערכת הצפה המבצעית הראשונה, בעלת הספק השיא של kWp 50, הממוקמת על פני הלגונות במאגר "אשכול" והיא מפיקה חשמל בהתאם לתכנון. מאמצי מהנדסי Solaris צלחו בעקבות הסיוע ושיתוף הפעולה של עובדי חבל הירדן ו התמיכה הכספית של הקרן למתקני חלוץ של המדען הראשי במשרד התשתיות האנרגיה והמים ושל קרן קיימת לישראל.

השלמת ההתקנה הראשונה של מערכת מתוצרת Solaris באה, בעת בה העברת מערכות סולאריות מהקרקע אל גופי מים תופסת תאוצה, ומערכת זו כבר זכתה לתשומת הלב של לקוחות מרחבי העולם,שמספרם משמעותי והם נמצאים בשלב זה או אחר של משא-ומתן עם החברה לגבי התקנת מערכת סולארית צפה.

באדיבות מקורות

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתבות נוספות

פיתוח מערכת אגרי-וולטאית חדשנית לפיצול קרינת השמש המאפשרת התקנת שדה סולארי...
אנרגיה סולארית על קרקע חקלאית- תוך המשך ייצור תוצרת חקלאית בצורה מיטבית • ה...
ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה: לפני שהממשלה מעניקה מתנות לירדן - חובה לקיי...
ביקוש חסר תקדים לפנייה המשותפת של משרד האנרגיה ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר לק...
האם יחליפו שדות סולאריים את שדות החקלאות בעמק החולה?
מיליארד סינים לא טועים: הוקמה חממה סינית ניסיונית במו"פ ערבה תיכונה לבחינת...
פיתוח מערכת אגרי-וולטאית חדשנית לפיצול קרינת השמש המאפשרת התקנת שדה סולארי...
אנרגיה סולארית על קרקע חקלאית- תוך המשך ייצור תוצרת חקלאית בצורה מיטבית • ה...
ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה: לפני שהממשלה מעניקה מתנות לירדן - חובה לקיי...
ביקוש חסר תקדים לפנייה המשותפת של משרד האנרגיה ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר לק...
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים