האם תאורת לד פוגמת באיכותן של עגבניות חממה?

 

תוספת של תאורת לד בפנים החממה בעוצמות ובאורכי הגל כפי ששימשו במחקר לא השפיעה באופן שלילי על איכותן של העגבניות או על הניקוד שניתן להן על ידי הצרכנים.

 

פרסום

 חממה בה מגדלים עגבניות תחת תאורה רגילה ותאורת לד. [באדיבות Michael Dzakovich]

[תרגום מאת ד"ר נחמני משה]
חוקרים אספו נתונים פיזיקאליים וכימיים במסגרת מחקרים הבודקים את ההשפעה שיש לתוספת תאורה מבחינה כמותית ואיכותית על עגבניות הגדלות בחממות. תוספת של תאורת לד בפנים החממה בעוצמות ובאורכי הגל כפי ששימשו במחקר לא השפיעה באופן שלילי על איכותן של העגבניות או על הניקוד שניתן להן על ידי הצרכנים.

 

על מנת לספק את הביקושים ההולכים וגואים לעגבניות טריות בגידול מקומי גם מעבר לעונה הרגילה שלהן, מגדלי עגבניות חממה צריכים לעיתים קרובות להסתמך על תוספת תאורה. מגדלים אלו היו מעוניינים להשתמש בתאורת לד המועדפת בזכות החיסכון האנרגטי הגלום בה, זאת בתור חלופה לנורות הרגילות המשמשות בחממות (high-pressure sodium lamps). מחקר עדכני מספק מידע חדש בנוגע לאפשרות השימוש בתאורת לד לשם גידולן של עגבניות חממה.
צוות חוקרים מהמחלקה לגננות ואדריכלות נוף באוניברסיטת פרדו פרסמו את המחקר שלהם בכתב-העת המדעיHortScience . החוקרים מציינים כי תאורת לד הופכת להיות חלופה ישימה לנורות הרגילות בחממות. "קיים עניין רב בפוטנציאל ההשפעה של תאורת לד על התכונות הפיטו-כימיות ופרופיל הטעמים של יבולים בעלי ערך גבוה", מסבירים החוקרים. "יחד עם זאת, עד היום נעשה מחקר מצומצם בלבד באשר לאיכות הפרי או הירק לאחר גידולם תחת תאורת לד במשך זמן רב". החוקרים ערכו שלושה מחקרים נפרדים על מנת לבדוק את ההשפעה שיש לתוספת כמותית ואיכותית של תאורת לד על עגבניות הגדלות בחממות: (1) צמחים שגודלו תחת קרינת אור שמש טבעי בלבד, (2) תחת אור שמש טבעי יחד עם תוספת תאורה מנורות רגילות וכן (3) תחת אור שמש טבעי יחד עם תוספת תאורה מנורות לד.

פרסום

 

אין שינוי בריכוז הסוכר

המדענים ניתחו את ההשפעה שהייתה לסוג התאורה על העגבניות באמצעות בחינת תכונות שונות של העגבניות (למשל, רמת הצבע, ריכוז הסוכר, רמת החומציות והמוליכות החשמלית). "בניגוד להשערות שלנו, איכות הפרי לא הושפעה מסוג התאורה", אומרים הכותבים.
המחקר כלל במסגרתו גם את חוות דעתם של טועמים שדרגו את העגבניות מבחינת הצבע, החומציות והמתיקות שלהן תוך שימוש במדד אובייקטיבי. הטועמים התבקשו גם לדרג את העגבניות מבחינת הצבע, הארומה, המרקם, המתיקות, החומציות, הטעם שנשאר לאחר הנגיסה ואת התרשמותם הכללית מהפרי בעזרת סולם של 5 ציונים. "בעזרת איסוף נתונים פיזיקאליים/כימיים וכן תחושתיים (של הטועמים) הצלחנו לקבוע אם הפרמטרים של העגבניות מתבטאים גם בתפיסה של הצרכן באשר לאיכות הפרי", מסבירים החוקרים. הנתונים הצביעו על כך שההבדלים בתכונות לא הורגשו על ידי הטועמים; למעשה, הטועמים לא יכלו להבדיל בין העגבניות שגודלו תחת תנאי תאורה שונים. "מחקר זה מדגים כי איכות הפרי של עגבניות חממה לא הושפעה מסוג התאורה המשלימה ולא מהתאורה עצמה," מציינים החוקרים. החוקרים אמרו כי התוצאות הללו מהוות בשורה טובה עבור אותם מגדלי עגבניות המעוניינים לצמצם את צריכת האנרגיה בחממות שלהם, ובכך לחסוך בעלויות. "תוספת של תאורת לד בפנים החממה בעוצמות ובאורכי הגל כפי ששימשו במחקר לא השפיעה באופן שלילי על איכותן של העגבניות, והיא מהווה חלופה אפשרית לתאורה הרגילה המשמשת כיום בגידולי חממות", מסכמים החוקרים.

מאת  – אתר הידען

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתבות נוספות

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

כ-23 מיליארד ש"ח בשנה מתבזבזים: הדו"ח השנתי של לקט ישראל, בשיתוף המשרד להג...

9 בינואר 2024

סוף סוף נפתרה תעלומת  עגבניות השרי בחלל

17 בדצמבר 2023

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים