השוק הסולארי מושך אליו רבים, אך יש להיזהר מכשלים שעלולים להפוך תחזיות אופטימיות בגיליון האקסל להפסד בכיס

השוק הסולארי מושך אליו רבים, אך יש להיזהר מכשלים שעלולים להפוך תחזיות אופטימיות להפסד בכיס  השקעה בפורטפוליו של גגות או מערכות קיימות אינה יכולה להיעשות בצורה כמותית, אלא עם בדיקה פרטנית של כל פרויקט. ניתוח נכון ופרטני של הסיכונים וגידורם, יניב השקעה במערכות הסולאריות שהיא כדאית בהחלט

▪  ▪  ▪
שוק ההתקנות של מערכות סולאריות על גגות מרכז אליו התעניינות רבה מצד גורמים שונים – בעלי גגות גדולים (מעל 500 מ"ר) ומשקיעים השוכרים גגות גדולים לצורך בניית תיק השקעות במערכות סולאריות. בעבר הלא רחוק חששו המשקיעים מתחום זה בגלל חוסר ידע, אולם היום התהפך הגלגל, והתשואות הגבוהות יחסית לאפיקים אחרים מושכים אותם לכיוון זה. 

כמו תמיד במצב של נהירת משקיעים, החשש הינו שהתשואה על הנייר עלולה להיות קטנה בהרבה במציאות, להיעלם לגמרי או אף להפוך להפסד לא נעים, אם לא נלקחים בחשבון הסיכונים הכרוכים בהשקעה כזו. יש המתייחסים לאנרגית השמש כאל השקעה חסרת סיכון, רוכשים "סל" של פרויקטים כשגיליון האקסל שמול עיניהם מבטיח להם הכנסות נאות לאורך שנים. אולם כמו כל השקעה, היא נושאת בתוכה סיכונים מובנים לא מעטים שיש לנסות ולצמצם אותם.

בניגוד לתחומי השקעה אחרים, כל מערכת שנרכשת וכל גג שנשכר, עלולים לשאת בתוכם סיכונים ייחודיים, כלומר, לא כל מערכת זהה לאחרת, ויש לבדוק היטב כל השקעה לגופה. 

בעת בחינת הפרויקט יש לזכור שמדובר במערכת שאמורה לעבוד ולייצר לנו תשואה במשך 20 שנה. אסור להסתנוור מגג שחשוף לחלוטין לשמש בכל שעות היום ויש לבחון היטב את תוכניות הבניה בשטחים מסביב. לא להסתפק רק בחלקות הגובלות בבנין, אלא לבדוק גם ברדיוס מעט רחב יותר מאחר שמגדל גבוה יכול להצל על המערכת גם אם הוא מרוחק מעט, בעיקר בחודשי החורף שבהם זווית השמש נמוכה.

הסכנה לתפוקת המערכת הסולארית אינה רק מצל, אלא גם מזיהום סביבתי שעלול להצטבר עליה, להפחית את יכולת קליטת אנרגית השמש ולחייב אותנו לעבודות תחזוקה יקרות שישחקו את התשואה. מפעלי תעשיה שפולטים אבק או זיהום או פרויקטים של בניה קיימים או עתידיים עלולים לגרום לנו לנזק ומוטב שלא נהיה מופתעים.

תשומת לב מיוחדת צריכה להיות למבנה. כידוע תחום הבניה בארץ רחוק מלהיות מוסדר וקיימים מבנים רבים שלא מחזיקים בהיתרים כנדרש. מתן רישיון להקמת מערכת סולארית מותנה כיום בכך שלמבנה יש היתר. לכן, כאשר שוכרים גג, יש לבדוק שהמבנה מחזיק בכל ההיתרים. 

יש לקחת בחשבון גם תמ"א 38 לחיזוק מבנים כנד רעידות אדמה. יישום תוכנית המתאר מתנהל כיום בעצלתיים, אך יתכן שבעתיד חיזוק מבנים כשהמימון יגיע באמצעות תוספת קומות יהפוך לחוק מחייב ונאלץ לפרק את המערכת הסולארית ואולי להרכיבה שוב בתום הבניה.

כדאי לפקוח עין על דברים מדאיגים אחרים כמו יציבות המבנה, האם הוא גג אסבסט שחובה להחליפו ועוד. בעת שכירות גג, צריך לראות מול מי חותמים על העסקה: האם בעלי המבנה הם אמינים או טיפוסים מפוקפקים, ולדאוג להגנה מתאימה במידה של החלפת בעלות על הנכס, או במקרה ובעל הנכס יחליט ביום מן הימים להרוס את המבנה מסיבות שונות.

מעבר למבנה ולסביבתו יש לבדוק את מערכת החשמל: האם יש מונה מתאים לחיבור מערכת סולארית (3X80 אמפר) או שיש צורך להזמינו – דבר שכרוך בעלות נוספת וכן בחשש לאי אישור חברת החשמל, או לסיכון האפשרות להיכנס למכסה הנוכחית בגלל אורך הזמן הנדרש להתקנת המונה. 

בבניית או רכישת מערכות צריך להיזהר מפשרות, שעלולות להתגלות בהמשך כיקרות מאוד, ולבדוק האם מדובר בקונסטרוקציה שאושרה על-ידי קונסטרוקטור מוסמך ושהינה איכותית – כך שלא תחליד, או תתחמצן ותתפרק לאורך השנים, ושתוכל לשאת בעומס המערכת וגם לשמור עליה בעת רוח כך שהפאנלים לא יעופו. יש גם לקחת בחשבון את סכנת הגניבה שלצערנו מאוד ממשית בארץ ולבחון אלו צעדי הגנה קיימים במערכת כנגד גניבות, ומה מצב הגניבות באיזור.

לגבי מתקין המערכת, צריך לבדוק כמובן את ניסיונו ואם הוא מתקין בעצמו או שהוא מעביר את העבודה לקבלני משנה. האם הוא נותן אחריות לתפוקת המערכת ומה הוא מתחייב אם המערכת לא תגיע לתפוקה המובטחת? לכמה שנים ניתן לקבל שירות ואחריות מהמתקין? האם הוא ידאג לטיפול מול יצרני הרכיבים של המערכת במידה ויש צורך להחליף או לתקן רכיב? חשוב לבדוק את האחריות הניתנת על-ידי היצרן מכיוון שכל היצרנים מבטיחים כיום אחריות ל-25 שנה, אולם העלויות שהלקוח צריך לשלם במקרה של תקלה, והפיצוי הניתן שונים מחברה לחברה. 

מעבר לאחריות עצמה, הניתנת על-ידי החברה, צריך לזכור שדברים משתנים עם השנים. חברות נסגרות, נמכרות, חברות ענק מוכרות חטיבות לחברות אחרות – כלומר, לא תמיד האחריות תיתן את ההגנה הדרושה בעתיד, גם כשמדובר בחברת ענק שמכרה לנו את הפאנלים כיום. חשוב מאוד לדרוש ביטוח של חברת ביטוח – עדיף מספר חברות ביטוח – על האחריות. היתרון במספר חברות ביטוח המבטחות את האחריות, הוא הסיכוי לשרידות הביטוח לאורך השנים (גם חברות ביטוח עלולות להיעלם…). 

חשוב גם לבדוק אם לחברה יש נציגות משלה בארץ מכיוון שנציגות כזו מוכיחה את החשיבות שהחברה נותנת לשוק המקומי. צריך לזכור שכאשר יש בעיה אמיתית במערכת, מדובר על סכומים גבוהים ביותר ששום סוכן מקומי של חברה או מתקין לא יוכל לקחת על עצמו, לא משנה כמה הוא גדול, ולכן הנוכחות של החברה עצמה מעידה על המחויבות לשוק המקומי.

לסיכום, השקעה בפורטפוליו של גגות או מערכות קיימות אינה יכולה להיעשות בצורה כמותית ובמכפלות המראות תשואות גבוהות "על הנייר", אלא עם בדיקה פרטנית של כל פרויקט. ניתוח נכון ופרטני של הסיכונים וגידורם, יניב השקעה במערכות הסולאריות שהינה כדאית בהחלט.

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

פיתוח מערכת אגרי-וולטאית חדשנית לפיצול קרינת השמש המאפשרת התקנת שדה סולארי...
אנרגיה סולארית על קרקע חקלאית- תוך המשך ייצור תוצרת חקלאית בצורה מיטבית • ה...
ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה: לפני שהממשלה מעניקה מתנות לירדן - חובה לקיי...
ביקוש חסר תקדים לפנייה המשותפת של משרד האנרגיה ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר לק...
האם יחליפו שדות סולאריים את שדות החקלאות בעמק החולה?
מיליארד סינים לא טועים: הוקמה חממה סינית ניסיונית במו"פ ערבה תיכונה לבחינת...
פיתוח מערכת אגרי-וולטאית חדשנית לפיצול קרינת השמש המאפשרת התקנת שדה סולארי...
אנרגיה סולארית על קרקע חקלאית- תוך המשך ייצור תוצרת חקלאית בצורה מיטבית • ה...
ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה: לפני שהממשלה מעניקה מתנות לירדן - חובה לקיי...
ביקוש חסר תקדים לפנייה המשותפת של משרד האנרגיה ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר לק...
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים